Recensie thriller: De roep terug

Vrijdag, 12 januari, 2024

Geschreven door: Ann Cleeves
Artikel door: Wilma Hartman

Hoe een homoseksuele inspecteur tegen wil en dank spit in zijn verleden

Inspecteur Matthew Venn woont sinds kort met zijn vriend in het dorp waar hij is opgegroeid. Zijn ouders horen bij een sekte-achtige groep. Matthew kon zich niet conformeren aan de denkbeelden en de levenswijze van deze groep en heeft afstand genomen. Dit betekende ook dat hij de band met zijn ouders verbrak. Op de dag dat Matthew op afstand de afscheidsdienst van zijn vader volgt, wordt hij gebeld dat er een lijk is gevonden op het strand. Door deze zaak komt zijn verleden, dat hij zo goed had verborgen, weer tevoorschijn en zal hij ook moeten speuren in de gemeenschap waar hij afscheid van had genomen.

De schrijfster Ann Cleeves schreef de boeken waar de televisieserie Shetland op gebaseerd is. De roep terug is een heerlijk boek om in te verdwijnen. Je bent echt in Braunton, een klein stadje in North Devon aan de kust. Je leeft mee met de personages in het boek die Ann Cleeves zo goed neerzet. Je maakt hun persoonlijke ontwikkeling, de herkenbare emoties en twijfels mee alsof het vrienden van je zijn.

Uiteraard leer je vooral Matthew kennen, zijn persoonlijke leven en ook zijn verleden kennen. Uiteraard leer je ook zijn collega’s kennen en de manier waarop hij te werk gaat. Zijn partner Jonathan speelt ook een rol in dit boek, zo krijg je een vrij goed beeld van Matthew en ben je benieuwd hoe het verder met hem gaat.

Puzzelstukjes vallen op zijn plek
De roep terug is vanaf het begin spannend. De perspectieven wisselen, zowel het heden als het verleden komt voorbij. De mogelijke daders worden opgevoerd en je probeert de puzzel te leggen. Uiteindelijk is het toch weer anders dan gedacht en komen de verhaallijnen mooi bij elkaar.

Archeologie Magazine

Ook verschenen op Boekencast