Recensie thriller: Doelwit

Zaterdag, 10 februari, 2024

Geschreven door: Don Bentley
Artikel door: Severine Lefebre

Eindelijk een Tom Clancy-thriller waar het niet over politiek gaat

In Doelwit is het eenendertigste boek in de serie over de geheim agent Jack Ryan, dat dit keer in Tel Aviv speelt. Centraal staat Jack Ryan junior, de zoon van Jack Ryan senior, die de president van Amerika is. Junior werkt aan het beoordelen van een rekruut. Een gemakkelijke missie, tot een moeder en haar zoontje worden aangevallen. Jack komt terecht in vijandelijk gebied en neemt het met een minimum aan middelen op tegen zijn tegenstander.

Schrijver Tom Clancy is al elf jaar dood, maar andere auteurs schreven verder aan de Jack Ryan-serie onder zijn naam. De eerste zes boeken na Clancy’s dood staan op naam van Mark Greany en Grant Blackwood. Daarna namen Mike Maden en Marc Cameron het van hen over, die beurtelings een deel voor hun rekening namen. Don Bentley is nu aan de beurt en Doelwitis zijn debuut als schrijver onder het merk Tom Clancy.

In Doelwit werkt Jack zich al snel in de nesten. Zijn eigenzinnige actie om een vrouw in nood te redden wekt ergernis bij de autoriteiten. Zo negeert hij het verzoek van de geheime dienst van Israël om het land te verlaten. Waar hij in vorige boeken nog een team om zich heen had, staat hij er nu alleen voor. Interessant want nu Jack los staat van zijn team wordt er des te meer zichtbaar van hem zelf. Dan is hij naast spion ook een gewone man. Zijn karakter maakt daardoor een groei door. Prima werk van Bentley.

De zwakte van deze schrijver is dat hij Jack afschildert als een onsterfelijke superheld. Wat hij in Doelwit meemaakt, is op en over de limiet van wat fysiek mogelijk lijkt. Het verhaal zit boordevol keiharde actie en gevechten. Zijn reddingsmissie escaleert tot een internationale strijd, waarbij hij te maken krijgt met Russische, Iraanse, Chinese en Libanese tegenstanders, met tal van pure actiescènes.

Het verhaal is tot in de puntjes uitgewerkt, van de nieuwste technische snufjes tot de werking van geheime diensten. Toch wordt er niets ingeboet aan tempo en spanning. Prettig is dat het vooral Jack Ryan junior gaat, waar in eerdere boeken ook president Jack Ryan een belangrijke rol had. Vorige delen waren daardoor meer politiek getint, wat de aandacht afleidde van de actie.

Niet alleen de acties zijn goed uitgewerkt, ook de personages zijn doelgericht en to the point. Met zelfs hier en daar een streepje humor. Zo is de confrontatie tussen Jack en de Israëlische geheime dienst erg vermakelijk. Doelwit is een spionagethriller die je vierhonderd pagina’s lang in de ban weet te houden. Een boek vol actie waarbij de kogels je rond de oren vliegen. Een uitstekend Jack Ryan-debuut van Don Bentley als de nieuwe gastschrijver.

Ook verschenen op Boekencast