Recensie thriller: Een voor een

Zaterdag, 20 april, 2024

Geschreven door: Alice Feeney
Artikel door: Joke Zwier

Sterke psychologische thriller over een familie vol haat en geheimen

Kan de tijd wel alle wonden helen in het leven? Slecht of geen contact met de familie hebben komt vaak voor. In Een vooreen heeft de tijd een gapend gat geslagen tussen zussen en ouders, wat niet meer gedicht kan worden. Er is veel gebeurd in de familie Darker en het vertellen van de waarheid over gebeurtenissen in het verleden werkt bevrijdend voor oma Nana Darker en haar kleindochter Daisy die zich afgewezen voelt. Maar het venijn zit in de staart.

Venijn in de staart van het verhaal
Alice Feeney heeft met Een voor een een originele, verrassende psychologische thriller geschreven over een familie waarin voortdurend conflicten zijn. Een leugen groeit uit tot een grote, duistere leugen. Verrassend is het verhaal, omdat het vol dwaalsporen zit. Het gaat over een familie die ontspoort door steeds afwezige ouders die alleen aan zichzelf denken. Een hartziekte bij Daisy zorgt voor een eenzaam bestaan, omdat ze niet naar school kan en ze buitengesloten wordt. Daardoor haalt zij streken uit die oma Nana bedekt met de mantel der liefde.

Gespannen situatie
Het verhaal begint als Nana haar van elkaar vervreemde familieleden uitnodigt voor haar tachtigste verjaardag. Zij heeft haar gescheiden dochter, ex-man, kleinkinderen en achterkleindochter Trixie uitgenodigd om haar testament mede te delen. Opnieuw on speaking terms komen met familieleden die elkaar haten is een ware uitdaging. Vanaf het eerste moment heerst er een ruzieachtige sfeer. De belezen en vroegrijpe Trixie weet de sfeer wat te ontdooien en wordt door Nana als de toekomst van de familie gezien.  Tot Nana dood wordt gevonden. De angst slaat toe als er een tweede vreemd sterfgeval plaatsvindt. Angst die wordt gebruikt als afrekening voor leugens en bedrog in het verleden.

Excentrieke Nana
Het verhaal wordt vanuit kleindochter Daisy verteld, die goed met de excentrieke Nana kan omgaan. Voor elk levensjaar van Nana hangt er een klok in het huis, tachtig in totaal. Iedereen die op bezoek komt, moet zijn kaartje met naam in een prikklok doen en bij weggaan hetzelfde. Voor haar een familietraditie die duidelijk maakt hoe vaak iemand op bezoek komt. De hoofdstukken beginnen met het noemen van de datum en de tijd tot laagwater. Nana woont op een klein getijdeneiland dat alleen bij laag water bereikbaar is. Na elk verlopen uur is er een cursief gedeelte op rijm dat gaat over een van de personen. Als het weer verslechtert en de telefoonverbinding bezwijkt weet je als lezer dat er meer gaat gebeuren.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Schrijven Magazine

Leesadvies voor jongeren

Je zal maar op een klein eiland zitten bij je malle oma met haar tachtig klokken, samen met je familie die elkaar haat zonder dat je weg kan en zonder telefoon. Als er dan ook nog eens doden vallen krijg je het helemaal benauwd. Maar waarom zijn die sterfgevallen?