Recensie thriller: Slechte moeder

Zaterdag, 3 februari, 2024

Geschreven door: Alex Lake
Artikel door: Sandra Hardeman

Intrigerende psychologische thriller nagelt social media aan de schandpaal

Na een drukke dag op haar werk haast Julia zich naar school om haar vijfjarige dochter Anna op te halen. Ze is te laat en als ze op het schoolplein aankomt, is Anna nergens te vinden. Niemand weet waar ze gebleven is. Ook na een grote zoekactie lijkt Anna van de aardbodem verdwenen te zijn. Op sociale media wordt Julia tot zondebok gemaakt. Ze zou een slechte moeder zijn, omdat ze haar werk belangrijker vindt dan haar kind. Van haar man Brian, van wie ze wil scheiden, hoeft ze weinig steun te verwachten.

Dan wordt Anna gezond teruggevonden. Ze kan zich niet herinneren waar ze geweest is, maar heeft het wel over een poppenhuis. Julia probeert samen met haar dochter de draad van het leven weer op te pakken maar er staat haar nog veel meer te wachten.

Stof tot nadenken
Slechte moeder is verdeeld in twee delen: ervoor en erna. Menig hoofdstuk start vanuit het perspectief van de ontvoerder. Het grootste gedeelte van het verhaal wordt echter verteld vanuit het perspectief van Julia. Na de verdwijning van haar geliefde kind wordt ze verteerd door schuld- en angstgevoelens. Al snel gaan andere mensen zich ermee bemoeien.

Schrijver Alex Lake brengt dit op een duidelijke manier over op de lezer en geeft stof tot nadenken. Door meningen ongenuanceerd op sociale media te plaatsen, kun je mensen enorm kwetsen. Dit kan leiden tot veel boosheid, verdriet of zelfs erger.

In Slechte moeder komen niet veel verschillende personages voor en op een bepaald moment in het tweede deel kan de lezer al raden wie de dader is. Gelukkig is er dan nog voldoende onbeantwoord, waardoor het verhaal boeiend blijft. In het laatste hoofdstuk van het boek is het twee maanden later. We krijgen een afsluitend kijkje in het hoofd van de ontvoerder en antwoord op de laatste vragen. Die zorgn voor een afgerond geheel.

Alex Lake heeft met Slechte moeder een intrigerende psychologische thriller vol onderhuidse spanning geschreven. Tevens geeft hij stof tot nadenken over de invloed van sociale media.

Ook verschenen op Boekencast