Recensie thriller: Super-Cannes

Zaterdag, 3 februari, 2024

Geschreven door: J.G. Ballard
Artikel door: Julie Smit

Machtswellust achter de façade van welvaart

Wie de stralende omgeving van Cannes en het zuidelijk Frankrijk kent, dé Europese oase voor de rijken van de wereld, de vaste stek van het meest gerenommeerde filmfestival ter wereld, kan zich koesteren in Super-Cannes. Deze de thriller beschrijft de kapitale villa’s, hotels en luxe complexen, omgeven door huizenhoge muren met bewakingscamera’s. Wat gaat er om achter deze muren, wat speelt zich af in de luxe auto’s die er rondrijden?

In Super-Cannes herstelt Paul Sinclair van een vliegtuigongeluk. Met zijn nog jonge vrouw Jane gaat hij mee naar haar nieuwe betrekking in Cannes, waar zij is aangesteld als kinderarts in het industriële high-tech park Eden-Olympia, een hyper-moderne gemeenschap van ’s werelds grootste bedrijven met hardwerkende topmensen. Zij zal daar een jonge arts opvolgen, David Greenwood,. Greenwood schoot tien mensen neer in een vlaag van waanzin.

Villa
Ze worden verwelkomd door de psychiater Wilder Penrose, die hen naar hun villa met zwembad brengt en de beveiligingsman Halder oorstelt. Maar over het drama met Greenwood geeft hij ontwijkende antwoorden. Als Jane werkt gaat Paul op verkenning en wandelt langs de aangelegde meren, maar hij is de enige. Hij bemerkt de super-de-luxe sportcomplexen zonder sporters, de lege supermarkten en stille terrassen van de café’s. Alleen de bewaking, die in zwarte terreinwagens het complex angstvallig in de gaten houdt, rijdt rond. Tot hij op een dag een gewelddadige aanvaring heeft met een Rus die hem aanziet voor de massamoordenaar David Greenwood.

Tijdsbesteding
Paul gaat op onderzoek naar de achtergronden van Eden-Olympia en het feit dat een door iedereen geliefde arts het zomaar in zijn bol sloeg. Zo daalt hij af in een inktzwarte wereld vol geweld, waar hooggeplaatste mensen niet alleen werken, maar er een vreemde vrije tijdsbesteding op na houden. Super-Cannes begint als een volbloed thriller. Maar wanneer je dieper in het verhaal duikt, begint een zeker ongemak je te bekruipen. Dit is niet het zoveelste moordverhaal, maar een futuristische kijk op onze welvaartsstaat.

Foodlog

Filmfestival
Auteur J.G. Ballard geeft ons graag een kijkje in deze gaarkeuken voor de welgestelden. Hij heeft er zelfs letterlijk een speelplaats van gemaakt. Het is een gruwelijk verhaal over een groep mensen in onze maatschappij die zich verheven voelt boven God en alleman. Die Eden-Olympia tot niet alleen tot hun wereld heeft gemaakt, maar tot dé wereld.

Racisme
Drugs en seks in moderne welgestelde kringen waren al de onderwerpen in Ballards vorige boek Cocaïnenacht. Deze onderwerpen heeft de schrijver verder uitgebeend in Super -Cannes, waar ook het onderwerp racisme bij is gekomen. Het is een visie over menselijk verval en machtsmisbruik, een angstaanjagend visioen van grote industriële groepen die overal ter wereld de macht proberen te grijpen. Het is een roman over waar de kapitalistische dictatuur van vandaag ons kan brengen.

Het is een heel spannend boek van Ballard, die doorsprak met het later verfilmde Het keizerrijk van de zon. Met Super-Cannes heeft hij een nieuw keizerrijk onder zon gecreëerd. Cannes is geen toekomstbeeld meer. Eden-Olympia gelukkig wel.

Ook verschenen op Smitakis Boekenlust