Recensie: Valstrik

Woensdag, 27 september, 2023

Geschreven door: Ellen De Vriend
Artikel door: Kim Landwer Johan

Geregeld op het verkeerde been gezet

Ellen de Vriend is naast schrijver ook journalist en eindredacteur. Na haar studie werkte ze bij de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC) alsook voor verschillende Zeeuwse tijdschriften en kranten. Haar thrillerdebuut Bitterzoet verscheen in 2013. Daarna ging De Vriend verschenen er verschillende boeken van haar hand zoals Vermist (2016), De erfgename(2018) en Pain au chocolat (2019). Valstrik is haar nieuwste zomerthriller.

Samen met haar familie brengt Maud een fijne week door in het Zeeuwse Domburg. Ze hebben een heerlijke tijd met elkaar. Maud en haar zus genieten volop. Ook hun moeder en haar man Moos, die toevallig die week vijf jaar getrouwd zijn, hebben het goed. Totdat er een noodlottig ongeval gebeurt. Echter is het ongeluk pas het begin van alle problemen binnen de familie. Er blijkt een familielid te zijn, die zich al jaren voordoet als iemand anders. Samen met haar zus gaat Maud op onderzoek uit, waarbij ze op het zonnige Aruba een heftige ontdekking doen.

De cover van Valstrik neemt je mee naar het Zeeuwse strand. Door de duinen met daarboven de onheilspellende, donkere lucht zet het je als lezer gelijk op scherp. Je bent benieuwd wat er staat te gebeuren. Als daarnaast de cover ook nog eens zegt dat De Vriend de ster is onder de zomerthrillers wil je maar één ding en dat is zo snel mogelijk beginnen met lezen.

Slachtoffers
Je wordt het boek ingezogen door een spannende proloog die zich afspeelt in 1997. Het zorgde ervoor dat er direct de nodige vragen omhoog borrelde bij mij als lezer. Over wie heeft de man het, die het noodnummer belt? Wat voor ongeluk is er gebeurd? En gaan de slachtoffers het overleven…
Daarna is het even gedaan met de spanning en werkt de schrijfster eerst de personages en de familiebanden uit. Hierdoor leer je de familie beter kennen. Ik ergerde me al gelijk aan het personage van Richard, de man van de zus van Maud, wat een onaardige kwal was dit zeg. Uiteindelijk wordt in een van de laatste bladzijden van het boek duidelijk waarom ik hem al gelijk niet mocht.

De Vriend heeft een fijne schrijfstijl. Zonder al te veel poespas weet ze de lezer al snel een beeld te laten vormen over Maud en haar familie. Ook krijg je door de beeldende beschrijvingen een goed beeld van de omgeving. Daarnaast heeft Ellen ook bij enkele hoofdstukken de datum en tijdsaanduiding benoemd. Dit is fijn, omdat het verhaal zich ook in het verleden afspeelt en je zo een idee hebt in welke tijdspanne het verhaal verloopt.
Het verhaal wordt door de ogen van Maud beschreven. Het is dan ook niet moeilijk om je in haar situatie en gevoelens in te leven. De Vriend heeft Maud en de andere familieleden goed neergezet. Het zouden zo je eigen zussen kunnen zijn.

Ongeloofwaardig
Puntjes van kritiek is toch wel dat sommige gebeurtenissen ongeloofwaardig overkomen. Helaas kan ik hier niet al te veel over vertellen zonder te spoileren. Ook het einde stopte te abrupt. Ik had graag nog willen weten hoe het een aantal maanden na de schokkende ontdekking met de zussen ging. Halverwege het verhaal worden er ook veel verschillende namen voor één man genoemd, hierbij moet je als lezer goed je koppie erbij houden, anders raak je het spoor bijster.

Valstrik is een fijne (vakantie)thriller waarbij je geregeld op het verkeerde been gezet wordt. Helaas is deze keer het verhaal iets te ongeloofwaardig.

Ook verschenen op Boekencast