Recensie kookboek: Van keukenprins(es) tot kookboekauteur

Dinsdag, 5 december, 2023

Geschreven door: Ilona Wit
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Wie weleens met de gedachte aan het schrijven en uitgeven van een eigen kookboek speelt kan niet om dit boek heen

Hoeveel mensen dromen er niet van om een eigen kookboek te schrijven en uit te geven? Dat zullen er heel wat zijn. En bij de meeste mensen blijft het bij dromen. Dat is begrijpelijk want een kookboek schrijven is niet iets dat je even in een lang weekend doet. Daar komt heel wat bij kijken. Waar begin je? Hoe pak je dat aan? Daar is nu een antwoord op want Ilona de Wit schreef Van keukenprins(es) tot kookboekauteur. Zelf heeft ze ervaring opgedaan met het schrijven en uitgeven van Het Bourgondische bitterballenboek. Dat boek is uitgegeven in eigen beheer en dat heeft haar heel veel geleerd.

Maar na Het Bourgondische bitterballenboek en alle aandacht die dat trok is ze zich veel verder gaan verdiepen in wat er allemaal komt kijken bij het maken en uitgeven van je eigen kookboek en de verschillende manieren waarop dat kan.
En dat is nogal wat. Het kan heel goed zijn dat je na het lezen van Van Keukenprins(es) tot kookboekauteur zegt “daar ga ik niet aan beginnen”. Of je wordt alleen maar enthousiaster. Dat kan natuurlijk ook. In beide gevallen zou ik zeggen: lees dit boek meerdere keren op je gemak door.

De hoeveelheid informatie is enorm en zal heus niet allemaal blijven hangen. Lees je het boek meerdere keren dan schiet je vaker iets te binnen als je eenmaal aan je kookboek begonnen bent en pak je vast en zeker het boek er nog een paar keer bij om iets op te zoeken. Veel informatie over de inhoud en meer tref je aan op de website van Ilona: De KookboekAcademie.  Het boek belicht verschillende manieren van uitgeven. Dat kan in eigen beheer maar ook via een uitgever of zelfs half en half. Je moet heel veel beslissingen nemen en knopen doorhakken en daarnaast ook nog recepten schrijven en uitproberen.

Podcasts
Wat er allemaal nog meer beschreven wordt is te veel om op te noemen. Het is knap dat het Ilona gelukt is om zo’n berg informatie in bijna 140 pagina’s te krijgen. Ze deelt ook gul de titels van de boeken en podcasts waar ze zelf veel van geleerd heeft. Als je, zoals ik, heel veel kookboeken onder ogen krijgt dan is het boeiend en leerzaam om eens te zien wat er allemaal bij komt kijken om een kookboek te maken. Dat wist ik natuurlijk wel maar dit gaat nog wel een stapje verder dan je je zo even snel realiseert. Soms zie ik boeken uitgegeven in eigen beheer die best heel erg goed geslaagd zijn. Er staat er hier ook een in de kast die ik als curiositeit bewaar omdat je nog nooit van je leven zo’n slecht in elkaar gedraaid boek hebt gezien. Nee, ik noem geen namen.

Geschiedenis Magazine

Nu Van keukenprins(es) tot kookboekauteur er is, is er geen enkel excuus meer om een halfbakken of ronduit slecht kookboek uit te geven. Of je boek een succes wordt of niet is van veel factoren afhankelijk. Maar wie nauwgezet de adviezen en richtlijnen van Ilona volgt bewandelt in ieder geval een weg die zomaar tot iets moois zou kunnen leiden. Ga je er rijk van worden? Sommige auteurs wel. Veel zeker niet. Ook daar lees je alles over. Ik vond het boeiend leesvoer en ik denk dat het Ilona gelukt is om alle aspecten van zelf een kookboek maken te beschrijven.

Wie weleens met de gedachte aan het schrijven en uitgeven van een eigen kookboek speelt kan niet om dit boek heen. En ken je iemand die stiekem die droom heeft dan is dit natuurlijk het ultieme cadeau!
Petje af Ilona!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Het bourgondische bitterballenboek