Recensie: Verloren pelgrim

Maandag, 25 maart, 2024

Geschreven door: Wim Bax
Artikel door: Piet Windhorst

De Camino kan gevaarlijk zijn

De Spanjaard Bruno Mena Solano is een psychiatrische hulpverlener. Hij woont in Santiago de Compostella, eindpunt van de beroemde pelgrimsroute. Het is zijn taak pelgrims in geestelijke nood bij te staan.

Moord
Het boek begint met een moord. In een klein kerkje aan de Camino is Mick Moloney, een priester uit Massachusetts vermoord. De Nederlander Johan Ordelman wordt als verdachte gezien. De politie vraagt Bruno de verhoren bij te wonen. Hij beschouwt Johan als onschuldig en zorgt ervoor dat hij wordt vrijgelaten. Bruno en Johan ontmoeten elkaar later weer in Santiago en worden bevriend. Ze lopen samen een gedeelte van de Camino.
Johan Ordelman is naast Bruno de hoofdpersoon. Al twee jaar bevindt hij zich in het gebied van de Camino. Een vaste verblijfplaats heeft hij niet. De vele herbergen langs de route bieden hem onderdak. Hij verleent pelgrims geestelijke bijstand. Als medium houdt hij readings, spiritistische handelingen waarbij hij contact legt met de geesteswereld. Bruno verdenkt Johan ervan dat hij mensen ‘helpt’ met sterven. Johan blijft in de roman een duistere figuur wiens drijfveren onduidelijk blijven.

Stapelbed
Een van de aantrekkelijke kanten van het boek is de beschrijving van de Camino, de deelnemers, het landschap en vooral de gastvrije herbergen. De laatste zijn vaak heel eenvoudig, vooral de slaapgelegenheid. De auteur vertelt op hilarische wijze hoe Bruno moet afzien in een gammel stapelbed met een heel dikke, onfrisse man als bovenbuurman.

Drie gedeelten en een heftige plotwisseling
De roman bestaat uit drie gedeelten. In het eerste gedeelte is Bruno werkzaam als psychiatrisch verpleegkundige en adviseert hij de politie van Ponferra bij het onderzoek van de moord op de Amerikaanse priester. Het tweede deel gaat over het overlijden van zijn moeder en de dood van zijn vrouw en zijn ongeboren dochter. In het derde deel loopt hij een deel van de Camino. Pas dan is er sprake van enige spanning. Het verhaal heeft een heftige plotverandering en een onverwacht en dramatisch einde. Het is voor de lezer prettig als de rechtvaardigheid wint en het kwaad wordt gestraft. Daarvan is echter geen sprake. Een boeiende thriller.

Eerder verschenen op Leeskost

Leesadvies voor jongeren

Een boeiende thriller die zich afspeelt op de beroemde pelgrimsroute Santiago de Compostella: de Camino