Recensie: You’re not supposed to die tonight

Donderdag, 26 oktober, 2023

Geschreven door: Kalynn Bayron
Artikel door: Laura van de Bult

Een griezelig zomerkamp met een mysterie

You’re not supposed to die tonight is een horror mysterie boek, perfect om mee te griezelen. Het is spannend en heeft leuke personages. Tiener Charity Curtis heeft het zomerbaantje van haar dromen: samen met haar collega’s jagen zij elke avond een groepje gasten de stuipen op het lijf. Dit doen ze op een zomerkamp bij een verboden meer, waar hun baas een horror stimulator spel heeft gemaakt. Het kamp is toevallig ook waar de film Curse of camp mirror lake is gefilmd en daar halen de tieners ook inspiratie uit.

Je boekt samen met vrienden een avondje op het kamp waar je samen met andere gasten moet proberen te overleven terwijl je aangevallen word door moordenaars, wat eigenlijk de medewerkers zijn. Charity helpt niet alleen met de schrik effecten aan te zetten zoals geluiden, maar heeft ook nog de speciale rol als final girl. Elke avond doet zij alsof ze een van de bezoekers is, maar zij overleeft de avond altijd.

Verboden
Het is het laatste weekend van het seizoen en sommige collega’s zijn uit het niets spoorloos. Hun telefoons worden gevonden bij hun slaapplekken waar het opeens een enorme puinhoop is. Ook komen er plonsgeluiden uit het meer terwijl het meer verboden is om te betreden. Charity probeert haar baas, die nooit aanwezig is, te bellen om hulp maar hij neemt niet op. Ze schakelt hulp in van haar vrienden Paige en Bezi om de laatste avond mee te helpen bij het spel, want zij en de twee collega’s kunnen al het werk niet meer aan.

Die avond gebeurt er wat vreemds. Een oude vrouw komt met een geweer naar het kamp en beweert dat het stuk land waar het kamp op staat van haar is. De vrienden bellen de politie, maar wanneer de politieman arriveert doet hij heel kalm en doet alsof er niet veel mis is met de vrouw en neemt haar terug mee naar huis.

Foodlog

Charity en haar vrienden snappen er niks van en zijn er helemaal klaar mee wanneer er meerdere keren een dode uil wordt gevonden, een recht voor de voordeur van een van de slaapplekken. Paige en twee collega’s besluiten op zoek te gaan naar het huis van de oude vrouw die de laatste avond op het kamp kwam. Ondertussen probeert Charity samen met Bezi vanuit de camping het mysterie op te lossen. Maar al gauw gaat alles mis en wordt het een race tegen de klok.

Cinderella
Kalynn Bayron is auteur van meerdere Young Adult boeken, onder andere Cinderella is Dead en This wicked fate. Ze schrijft vooral in het genre fantasy en sci-fi genre. Eerder schreef ze The Vanquishers, een horrorboek voor kinderen. You’re not supposed to die tonight is haar eerste Young Adult horror boek.

You’re not supposed to die tonight is een slasher horror boek dat je in een dag kunt uitlezen. De locatie van een zomerkamp bij een groot verboden meer geeft je al genoeg griezels. Maar daarbovenop komen dan ook nog rare mensen met slechte intenties en een mysterie om op je nagels te bijten.

De personages zijn divers, zo heb je LGBTQ+ characters en mensen van kleur. Charity en haar vriendin Bezi zijn allebei zwart en hebben een relatie. Alle personages voelen realistisch aan en hebben ieder hun eigen leuke personaliteit.

Het enige zwakke in het boek is het einde. Er zijn zoveel plottwisten dat het een beetje rommelig is. Maar ondanks dat, is het lezen van het boek heel erg leuk en is het zeer aan te bevelen.

Leesadvies voor jongeren

Zeker geschikt voor jongeren. Let wel op dat het een horror verhaal is, er zijn wat bloederige scènes en dode uilen. Vanaf 12 jaar zou ik het adviseren.