Revolutie

Woensdag, 6 mei, 2020

Geschreven door: Annette van Zuijlekom de Zeeuw
Artikel door: Carlita Van Rossum

Zelfliefde en levensverdieping

[Recensie] In Revolutie maken we kennis met Bliss, de jonge eigenaresse van een strandtent op Bilaneiland. Ze is gelukkig met het eenvoudige leven dat ze leidt. Het enige wat ze heel graag in haar bezit zou willen krijgen, is een stuk grond met bijzondere, helende eigenschappen dat in het bezit is van de familie Lorensen. Als Bliss bij toeval de rijke erfgenaam Xander Lorensen ontmoet, ziet zij een kans. Ze voelt zich daarnaast sterk aangetrokken tot Xander en heeft het idee alsof zij hem eerder ontmoet heeft.

Als Bliss en Xander een relatie krijgen, komen ze er beetje bij beetje achter dat er meer moet zitten achter de band die ze voelen. Ze herinneren zich bijvoorbeeld bepaalde zaken die ze zelf helemaal niet hebben meegemaakt. Het roept de vraag op of de tijd wel zo lineair is als we denken!

Het boek bestaat uit twee verhaallijnen; de ene speelt zich af in het heden en de andere driehonderd jaar geleden. Bilaneiland is een fictieve plek, waardoor de auteur genoeg vrijheid heeft om haar fantasie de vrije loop te laten, zowel in het verleden als het heden. Dit doet zij met een beeldende schrijfstijl en toegankelijke dialogen, waardoor het verhaal lekker wegleest en je je al snel in een andere wereld waant. Het is absoluut een romantisch verhaal met veel aandacht voor gevoelens, erotiek en aantrekkelijke hoofdpersonen. Het plot is origineel en eigentijds en alles lijkt te wijzen naar een feelgoodroman.

De auteur heeft echter meer op het oog dan slechts het schrijven van romantische boeken. Uit haar website is op te maken dat zij een bewustwordingsproces op gang wil brengen bij de lezer over zelfliefde en levensverdieping. Ook in haar vorige boeken (de trilogie ‘De legende van Bilaneiland’) komt dit naar voren.

Pf

In Revolutie leidt dat wat mij betreft erg af van het verhaal. Bliss geeft aan mensen om haar heen steeds uitgebreide en niet bepaald makkelijk te begrijpen uitleg over dit onderwerp en bij mij leidde dit op een gegeven moment tot irritatie. Je overtuigingen in een fictief boek verweven is een manier om mensen te bereiken, maar kan ook het tegenovergestelde in werking zetten.

Annette van Zuijlekom de Zeeuw schrijft op een manier die veel mensen zal aanspreken. Echter de nadrukkelijke uitleg van ideeën die steeds langskwam vond ik geen fijne toevoeging aan het verder interessante en prettig leesbare verhaal. Revolutie krijgt van mij daarom 3 sterren.