Sadie

Vrijdag, 17 december, 2021

Geschreven door: Courtney Summers
Artikel door: Severine Lefebre

Een sterk en moedig meisje

[Recensie] Courtney Summers is een bestsellerauteur en heeft reeds meerdere boeken op haar naam staan. Met Sadie heeft ze een spannende en aangrijpende young adult neergezet. Speciaal aan dit boek is de manier waarop het verhaal wordt verteld, namelijk grotendeels in de vorm van een podcast.

Sadies moeder is jaren geleden vertrokken, en dus stond Sadie vanaf toen alleen voor de zorg en opvoeding van haar jongere zusje Mattie. En dat deed ze zo goed als mogelijk. Maar wanneer Mattie plots dood wordt aangetroffen, verandert alles. Sadie kan de dood van haar zusje niet aanvaarden. Het politieonderzoek levert ook niets op, waardoor Sadie beslist om zelf achter de moordenaar aan te gaan. Tijdens deze zoektocht is radioster West McCray bezig met een podcast over kleine dorpjes in Amerika. Wanneer hij het verhaal van Mattie en Sadie op een lokale nieuwszender hoort, besluit hij om hierover een postcast te maken. Zeker als blijkt dat Sadie nu ook vermist is. McCray treedt in de voetsporen van het meisje, en zet alles op alles om haar terug te vinden en de waarheid te achterhalen.

Het verhaal start met een nieuwsbericht die de nieuwste podcastserie ‘De meisjes’ van West McCray aankondigt. Een originele inleiding, die direct wordt gevolgd door een eerste episode van deze gloednieuwe podcast. Daarbij komen er een aantal inwoners aan het woord van het dorp waar Mattie en Sadie opgroeiden. En zij vertellen over de nacht dat Mattie is vermoord. De podcast wordt zo neergeschreven alsof je zelf zou luisteren ernaar, met telkens een afwisselen van verschillende personages/stemmen. Nu moet ik wel bekennen dat ik nog nooit echt een podcast heb beluisterd, maar toch krijg ik al lezend wel een goed beeld hierover.

Wat opvalt aan dit boek, is dat er twee duidelijke vertelperspectieven worden gebruikt. Enerzijds wordt het verhaal verteld doormiddel van de podcast van McCray, anderzijds vanuit het personage van Sadie zelf. Dit wordt telkens afgewisseld in het boek. Beiden geven op hun manier weer wat er is gebeurd met Mattie. De afwisseling hiervan creëert in elk geval een meerwaarde, om op een zo volledig mogelijke manier de waarheid te achterhalen. Persoonlijk vind ik de passages van Sadie iets meer voeling en emotie hebben, je leert haar goed kennen zo. Al zorgt de podcast voor nog extra uitdieping hiervan. Er komen daarbij ook enkele heftige en aangrijpende thema’s aan bod. Die zijn geloofwaardig uitgewerkt.

Het boek Sadie draait natuurlijk hoofdzakelijk rond Sadie. Haar personage is dan ook goed uitgewerkt. Ze is een sterk en moedig meisje, maar in haar beslissingen is ze vaak wat overmoedig en onvoorspelbaar. Ze stottert ook, en Courtney Summers heeft dat effect op haar en haar omgeving zeer goed weten neer te zetten. Haar frustraties hierover zijn zeker herkenbaar als je met hetzelfde probleem worstelt. De andere personages die aan bod komen zijn allen erg belangrijk, maar zijn niet in dezelfde mate uitgewerkt als het hoofdpersonage. Dit geldt voor West McCray, die met zijn podcast als een soort van verteller functioneert, alsook voor May Beth Foster, die als een surrogaat oma voor de twee zusjes was. Haar rol in het verhaal wordt wel groter naar mate het boek verder vordert.

Courtney Summers heeft een aangename, maar ook bijzondere schrijfstijl, vooral doordat ze de helft van het boek als een podcast heeft geschreven. Dit leest een beetje als een script. Het valt op dat het verhaal zeer gedetailleerd is, maar tegelijk ook vaag en onvolledig. Bepaalde zaken worden duidelijker naar het einde toe, maar er blijven nog steeds een aantal vraagtekens onbeantwoord. Dat is wel jammer. De wisselwerking tussen de podcast en Sadies zoektocht doet wel goed zijn werk wat het opbouwen van spanning betreft. Hoe verder in het verhaal, hoe meer deze verhoogt. De vele cliffhangers op het einde van een hoofdstuk zorgen ook voor extra spanning, en stimuleren je om verder te lezen.

Ik vond Sadie een speciaal boek om te lezen. In het begin moest ik vooral wennen aan de afwisselende schrijfstijl, al vind ik de podcast zeker wel een meerwaarde hebben eenmaal ik wat verder in het verhaal zat. Het concept van het boek vond ik erg goed bedacht, maar naar uitwerking toe zie ik wel nog wat verbeterpunten. Er gebeurt heel veel in het verhaal, en dat kwam niet altijd even goed binnen bij mij. Ik mis bepaalde informatie, terwijl sommige details dan weer onnodig waren. Wel sterk vond ik de impact van stotteren, en hoe moeilijk het is om je op die manier goed en duidelijk uit te drukken. Dat heeft Courtney Summers goed en realistisch in het verhaal weten te verwerken. Net alsnog enkele heftige thema’s, zoals moord. Daarom geef ik Sadie drie sterren.