Schuldig

Donderdag, 19 maart, 2020

Geschreven door: Liesbeth Dekker
Artikel door: Severine Lefebre

Intrigerende thriller met te weing spanning

[Recensie] Rebecca heeft een schitterend leven, een leven zoals ze altijd wilde. Een succesvolle job, een liefhebbende echtgenoot en twee prachtige kinderen. Toch begint ze plots te twijfelen en stelt ze zich allerlei vragen: Steekt ze wel genoeg tijd in haar carrière? Houdt ze genoeg van haar man? Vergt haar familie niet teveel van haar? Rebecca besluit naar Griekenland te gaan en haar leven volledig om te gooien. Tot ze te horen krijgt dat haar moeder wordt vermist. Ze keert direct terug naar Nederland, waar ze niet anders kan dan haar oude leven weer op te pakken. Intussen is het onduidelijk of haar moeder zelf is vertrokken of dat ze is ontvoerd of erger…

Met Schuldig heeft Liesbeth Dekker een spannend en vlot lezend debuut neergezet. Het boek wordt voorgesteld als een
literaire thriller, maar profileert zich eerder als een spannende roman. Het thema ‘schuld’ loopt daarbij als een rode draad door het verhaal heen.

Het boek begint met een spannende proloog waarin Hein Deurning wordt ondervraagd door de politie over de verdwijning van zijn vrouw Ria. Dit is de aanzet naar een verhaal vol intriges, liefde en schuld. Het verhaal omvat veel tijdssprongen en verloopt allesbehalve chronologisch. De tijdsspanne omvat de periode van 1944 tot 2011. Daarin leren we vader Hein en moeder Ria kennen, alsook hun vier kinderen. Het is tijdens het lezen even wennen aan de vele sprongen in de tijd, maar eenmaal daaraan gewend, is het wel een meerwaarde voor de verhaallijn. Al kan het op bepaalde momenten wat langdradig worden waardoor de aandacht van de lezer kan verslappen.

De plot van het verhaal zit erg goed in elkaar. Door de vele tijdssprongen en gedetailleerde beschrijvingen van de personages en hun levensloop verloopt de opbouw van zowel de clue als de spanning erg traag. Het is iets dat bij dit boek hoort, maar af en toe wat meer vaart zou de spanning zeker ten goede komen. Alsook voor wat het antwoord betreft op de vraag: wat is er met Ria gebeurd? Het verhaal loopt al op zijn einde voordat hier wat vooruitgang in zit. De uiteindelijke ontknoping is erg verrassend, waardoor het dubbel zo spijtig is dat hier zo weinig mee is gedaan.

Er zijn meerdere verhaallijnen te vinden in het boek. Zo is de verdwijning van moeder Ria uiteraard een daarvan. Maar daarnaast is ook de geschiedenis van Ria een zeer interessante verhaallijn, waarin je erg veel over haar te weten komt en over het geheim dat ze met zich meedraagt. Dit geldt ook voor haar man Hein. Hun kinderen Lennard, Mark, Sven en Rebecca komen ook aan bod. En dan is er nog de verstoten zoon Douwe en de werkster Suzette. Bij elk van hen wordt er stilgestaan bij hun levensverhaal, maar de meeste aandacht wordt besteed aan Rebecca, die haar leven een grote sleur vindt en besluit een sabbatical te nemen in Griekenland. Het vertelperspectief gaat bij ieder hoofdstuk uit van de betreffende persoon. Deze korte hoofdstukken worden daarbij afgewisseld met cursief gedrukte hoofdstukken die in de ik-vorm geschreven zijn. Deze geven een nog betere kijk op de personages, en zo wordt ook duidelijk dat elk van hen een mogelijk motief heeft om Ria iets aan te doen.

Liesbeth Dekker heeft een erg aangename schrijfstijl. De hoofstukken zijn vaak erg kort, wat maakt dat het boek vlotter leest. Het verhaal is in vlotte taal geschreven, en erg detaillistisch uitgewerkt. Dit laatste kan vaak een pluspunt zijn, maar in dit boek werkt het averechts en houdt het de reeds aanwezige vlotheid van het verhaal tegen. Zo zijn de personages net té diep uitgewerkt zonder dat het een meerwaarde biedt aan de verhaallijn.

Schuldig is een intrigerend boek met veel potentieel, maar dat in mijn ogen te weinig spanning heeft om een echte thriller te zijn. Het verhaal begon met de proloog heel sterk, maar nadien zakte de spanning te vaak weg. Ook de te gedetailleerde personages zorgden voor een overvloed aan informatie die ik niet altijd even goed kon plaatsen. Zeker als er al een teveel aan personages is in het verhaal. Wel positief vond ik de cursieve stukken tekst, die maakten het geheel weer wat spannender en mysterieuzer. Net als de integratie van de thema’s ‘schuld en liefde’, waarbij deze onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. En schuld is sowieso de rode draad in dit boek. Liesbeth Dekker kon mij met haar debuut Schuldig helaas niet volledig bekoren.