Seks en zo

Zaterdag, 8 januari, 2022

Geschreven door: Robie H. Harris, Michael Emberley
Artikel door: Katelijne van Alem

Voor wie groeit en verandert en alles wil weten

[Recensie] In Seks en zo reageren het vogeltje en de bij, in de inleiding geïntroduceerd, middels gespreksballonnen op de inhoudelijke tekst. Er ontstaat hierdoor veel humor en er worden vragen en opmerkingen die in het hoofd van een kind ontstaan, al beantwoord. Zeer sprekend en prettig bij een onderwerp dat toch af en toe wat gêne teweeg kan brengen.

25 jaar een bestseller
Robie H. Haris heeft met dit boek dat oorspronkelijk gepubliceerd werd in 1995 een meesterwerk geschreven. Toen ik jong was en in de puberteit kwam hadden we dit boek al in huis en over een aantal jaren kunnen mijn dochters hier alles in opzoeken wat komt kijken bij de groei en verandering die ieder kind zal doormaken.

De illustraties van Michael Emberley geven een waardevolle toevoeging aan de hoofdstukken. Je ziet bijvoorbeeld lichamen in allerlei vormen en maten maar ook in stripvorm hoe de te gekke trip van een geboorte eruit ziet.

Allerlei onderwerpen
In de inhoud zie je al dat er meerdere onderwerpen in dit informatieve boek aan bod komen. Het boek is opgedeeld in 6 hoofdstukken, weer onderverdeeld in diverse onderwerpen. Zo is er bijvoorbeeld een hoofdstuk Seks, wat is dat en een hoofdstuk Gezond zijn en blijven. Ik vind het boek zeer volledig en geslaagd in alle onderwerpen die te maken hebben met veranderingen in het lichaam van een kind, dat ergens start tussen de 9 en 15 jaar, aan bod te laten komen. Dit gebeurt op een informatieve manier, maar zal kinderen ook gerust kunnen stellen. Daarnaast denk ik dat het voor kinderen makkelijker maakt om over onderwerpen te praten met hun ouders of vrienden. Met dit boek zullen die gesprekken vast makkelijker op gang komen.

Schrijven Magazine

Whatsapp
In deze herziene versie is een mooie vertaling naar de moderne tijd gemaakt. Zo wordt er bijvoorbeeld beschreven dat de meeste jonge mensen een mobiele telefoon hebben en dus kunnen whatsappen of chatten. Vervolgens wordt er beschreven dat je niet moet vergeten dat deze telefoons slechts machines zijn. ‘En hoewel deze apparaten goede en snelle manieren bieden om informatie te vinden en om te communiceren, ze zijn geen vervanging voor echt contact met een echt persoon. In elke relatie en in elke vriendschap is het belangrijk dat je elkaar ook in levenden lijve ziet en spreekt’. En nog een voorbeeld: ‘je moet ook nooit vergeten dat alles, maar dan ook echt alles, wat je in een berichtje zet of online plaatst daar voor altijd is: het zou zomaar kunnen dat het niet privé blijft’.

Ik vind het positief dat kinderen zo aangesproken worden in het boek. Belangrijke onderwerpen waar kinderen voor gewaarschuwd moeten worden. Het boek straalt een warme, vertrouwde sfeer uit, wat het mogelijk maakt kinderen goed voor te lichten. De ontwikkelingen in de maatschappij gaan zo snel, dat het prettig is dat het boek hier direct op inspeelt.

Gezin
Dit boek zou niet mogen ontbreken in ieder gezin met opgroeiende kinderen. En ook dat onderdeel heeft Haris fijn beschreven, alle soorten gezinnen komen aan bod en alle kinderen zullen zich herkennen in dit boek.

Kinderen zullen zelf in het boek gaan bladeren en het kan ook een mooi idee zijn om samen een aantal hoofdstukken te lezen en van daaruit gesprekken te hebben.

Voor ieder gezin met daarin opgroeiende kinderen die groeien en veranderen en alles willen weten!

—