Shady Hollow

Zaterdag, 29 april, 2023

Geschreven door: Juneau Black
Artikel door: Laura van de Bult

Een vosserig mysterie

[Recensie] Voor de fans van De fantastische meneer vos van Roald Dahl en Agatha Christie’s Hercules Poirot mysteries is dit boek een must-read. Shady Hollow van Juneau Black zit vol met snoezige bosdieren die samen in een dorpje wonen en een moordmysterie waar je het vergrootglas erbij voor moet pakken.

Mysterie
Het boek gaat over Vera Vixen, een verslaggever die best nieuw is in Shady Hollow. Ze heeft een neus voor nieuws, dus wanneer er een ongelukkige, buitengesloten pad op mysterieuze wijze dood gevonden wordt, wil ze erachter komen of dit een moord was en wie het heeft gedaan. Alleen het ophalen van geheimen en andere mysteries zorgt voor nog meer gevaar voor de bewoners. Gaat het Vera Vixen lukken om de dader te vinden en alle geheimen boven water te brengen?

Knus
Als je vaker moordmysteries hebt gelezen, dan weet je waarschijnlijk dat sommige knus aanvoelen. Boeken die je wilt lezen onder een dekentje bij een haardvuur met een warm drankje. Shady Hollow is een van die boeken. Je hebt het gevoel alsof je echt samen met Vera Vixen de puzzel probeert op te lossen. Ondertussen maak je ook kennis met andere personages en het schattige dorpje. Zo heb je een weiland die een zoontje heeft en het café beheert, een raaf die in een boekenwinkel werkt en nog veel meer. Ook vond ik de kleine rol van de slang die het dode lichaam van de pad bestudeerde grappig, aangezien hij telkens ging slissen terwijl hij de toestand uitlegde. Het enige kritiekpunt is dat het boek hier en daar wat te traag is. Er is niet veel spanning in het boek, ondanks wat er gaande is. Maar dat verpest niet de sfeer van het boek.

Pennaam
Juneau Black is eigenlijk de ‘pennaam’ van Jocelyn Cole en Sharon Nagel. Pennamen zijn nepnamen en worden soms gebruikt bij schrijvers, omdat ze bijvoorbeeld volwassenen en kinderboeken schrijven en het handiger is of beter verkoopt als ze het elk onder een andere naam doen. Jocelyn en Sharon zijn beiden dol op boekenwinkels, kaas en een goede fictieve moord.

Ons Amsterdam

Ik zou dit boek zeker aanraden aan fans die houden van knusse mysteries en graag lezen over pratende dieren. Het boek kan soms een beetje traag zijn, maar over het algemeen had ik veel leesplezier.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow