Sleutel 17

Vrijdag, 10 september, 2021

Geschreven door: Marc Raabe
Artikel door: Jeannie Bertens

Een spannende thriller die met veel vaart is geschreven

[Recensie] Marc Raabe is een Duitse schrijver, redacteur, grafisch ontwerper en manager van zijn eigen filmproductiebedrijf. Zijn serie over Tom Babylon is een enorm succes in Duitsland – alle drie de delen stonden wekenlang in de top 10 van de Duitse bestsellerlijsten. Sleutel 17 is het eerste deel uit deze serie.

Tom Babylon is een getalenteerde politieman, maar wel eentje die de zaken graag op zijn manier aanpakt waardoor hij nogal eens tegen de schenen van andere politiefunctionarissen aanschopt. Hij woont samen met Anne die veel moeite heeft met zijn gedrevenheid. Die spreidt hij niet alleen ten toon in zijn werk, ook in zijn vrije tijd is hij voortdurend aan het speuren. Onderwerp van zijn zoektocht is daarbij zijn zusje Viola die jaren geleden is verdwenen. Er zijn wel stoffelijke resten van een meisje gevonden dat verdronken is en DNA-onderzoek heeft uitgewezen dat het om Viola ging. Maar Tom weigert dat te geloven, hij blijft op zoek gaan.

Dan wordt er in de Berliner Dom een zwaar toegetakeld en bebloed lijk gevonden. Ze heeft een sleutel om haar nek hangen met daarop het cijfer 17. Dezelfde sleutel had zijn zusje ook van hem in bewaring gekregen. Bij Tom gaan dus alle alarmbellen rinkelen. Maar hij verzuimt dat te delen met zijn collega’s. Dat komt doordat de geheimzinnige sleutel even later spoorloos is verdwenen. Heeft een van zijn collega’s de sleutel weggenomen? En heeft die mogelijk ook te maken met de verdwijning van Viola? Even later wordt er nóg een lijk gevonden en wordt er een grootscheeps onderzoek opgezet waarin Tom veel moeite heeft om mee te mogen doen want zijn leidinggevende vermoedt – terecht – dat Tom persoonlijk betrokken hierbij is. De psychologe Sita Johanns wordt aan hem gekoppeld en al gauw blijkt dat ook zij haar geheimen heeft.

De auteur verwerkt twee tijdlijnen in het boek, eentje in 1998 waarbij een aantal tieners, waaronder Tom, de hoofdrol spelen, het is ook het jaar dat Viola verdwenen is. En eentje in 2017 waarin o.a. de moord op dr. Brigitte Ris (het zwaar toegetakelde lijk dat in de Berliner Dom hing) opgelost moet worden. Tom sleept Sita mee in een gruwelijk spannend verhaal waarin hij, zoals gewoonlijk, alle regels aan zijn laars lapt. Zijn geheimen uit het verleden dreigen aan het licht te komen, wat heeft hij te verbergen? En wat is de rol van de sleutel met het cijfer 17, de sleutel die steeds opnieuw opduikt om dan weer te verdwijnen. En zal hij Viola vinden of is ze werkelijk verdronken en zal hij haar dood moeten verwerken?

Marc Raabe heeft er een fan bij. Sleutel 17 is een spannende thriller die met veel vaart is geschreven. De korte hoofdstukken houden het tempo hoog, er is veel actie en spanning. De auteur schuwt daarbij het geweld niet, de gepleegde moorden zijn afschuwelijk en leiden tot nog meer gruwelijkheden. Van begin tot einde boeiend, dat smaakt naar meer, vier sterren.

Kamer 19

Sleutel 17