Snoeien

Zondag, 30 juli, 2023

Geschreven door: Stefaan Bingé
Artikel door: Joke Zwier

Nieuw boek van tuindokter Stefaan Bingé

[Recensie] Snoeien is het derde deel van de serie De beste tips van de tuindokter van Stefaan Bingé, die uit tien delen gaat bestaan. In 2022 verschenen de eerste twee boeken, Alles over schadelijke en nuttige insecten en Kleur in je tuin. Later in 2023 verschijnt het vierde boek Het juiste gras voor elke tuin. Bingé is een gepassioneerd tuinexpert die meerdere tuin- en planten boeken heeft geschreven. Hij heeft veel tuinen ontworpen, maar nu vragen groeimanagement- en expertisediensten zijn tijd en geeft Bingé lezingen en tuincursussen.

Met een uitnodigend voorwoord opent Bingé Snoeien. Zijn eerste oproep aan de lezer is dat er een portie durf, zelfverzekerdheid en kennis nodig is om de snoei- schaar of tang in de takken te zetten. Zijn belangrijkste tip is; kijk, zie voel en ruik, zodat je de taal van de planten gaat begrijpen.

Levensduur
Om te gaan snoeien moet je eigenlijk altijd een reden hebben. Meerdere manieren van snoeien worden uitgelegd in het boek: jeugdsnoei, verjongingssnoei, begeleidingssnoei en vormsnoei. Wanneer er geregeld gesnoeid wordt, verlengd de levensduur en de algehele gezondheid van bijvoorbeeld bomen, planten, siergrassen en rozen. Er is veel aandacht besteed aan waar je als onervaren snoeier op moet letten om te zorgen dat er op de juiste manier wordt gesnoeid. Dat hierbij het gereedschap ook belangrijk is en de hygiëne ervan, spreekt vanzelf en wordt in een apart hoofdstuk besproken. Want scherp gereedschap zorgt voor gave wonden en ontsmetten van het gereedschap voorkomt overbrengen van ziektes van de ene op de andere boom.

Praktische dingen
Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken, is toegankelijk geschreven, staat boordevol praktische dingen, Wist je dat? genoemd. Zoals zonnebrand bij (fruit) bomen, doordat de schors erg dun is. Een remedie hier tegen kan het gebruik van een speciale luchtdoorlatende, ademende, biologische witte kalk zijn. De tips staan in een groen kader, waardoor deze extra opvallen. Een leuke tip: Snuffel eens aan de takken en het hout, een muffe geur kan duiden op een schimmelaantasting.

Snoeikalender
Voorin Snoeien staat de inhoudsopgave, wat wel zo makkelijk is als je bijvoorbeeld even snel de snoeikalender wilt opzoeken. In dit hoofdstuk wordt aandacht aan de standen van de maan geschonken, wat interessant is voor de biologisch dynamische tuinierder. De actieve groeiperiode en passieve rustperiode wordt er ook uitgebreid in uitgelegd.

Het boek staat vol fraaie kleurenfoto’s die gemaakt zijn door fotograaf Koen Deprez. Alleen al het doorbladeren van het boek nodigt uit om aan de slag te gaan in de tuin door de overzichtelijke opbouw. Er is een dik soort papier gebruikt dat fijn aanvoelt.

Wil je meer weten over hoe je op de juiste manier snoeit, kennis op doen hoe bomen, planten struiken groeien en zelf hier mee aan de slag gaan, lees dan Snoeien, de beste tips van de tuindokter.!