Spion van Oranje

Woensdag, 20 september, 2017

Geschreven door: Bram de Graaf
Artikel door: Henk Slechte

Het oorlogsverhaal van Engelandvaarder Bram Grisnigt

[Signalering] Soms duiken onverwachte herinneringen op van mensen die in de Tweede Wereldoorlog spannende en/of verschrikkelijke dingen hebben beleefd. Dat geldt zeker voor het verhaal van oorlogsveteraan en Engelandvaarder Bram Grisnigt (1923). Hij fietste als zeventienjarige in 1941 dwars door Europa, met het doel om in het nog niet bezette Nederlands-Indië voor koningin en vaderland te gaan vechten, maar kwam uit in Gibraltar. Hij werd na een tocht over de oceaan waarbij zijn schip werd getorpedeerd, in Engeland getraind als een heuse spion en geheim agent. Bram werd na een avontuurlijke dropping in het bezette Nederland telegrafist van de Zendgroep Barbara van het Bureau Inlichtingen van de Militaire Inlichtingendienst die in de oorlog in Nederland de spionage verzorgde, in samenwerking met de Britse Secret Intelligence Service. Hij was daarmee op zijn twintigste een heuse spion. In februari 1944 werd hij in Amsterdam uitgepeild en door de SD gearresteerd.

Daarna zat hij tot april 1945 in Ravensbrück. Bram overleefde de oorlog en begon een nieuw leven, waarin hij altijd bewust over zijn belevenissen zweeg. Hij is de enige van zijn groep die nog leeft en besloot in 2015 zijn hele verhaal onopgesmukt te vertellen aan journalist en historicus Bram de Graaf in de hoop dat een jonge generatie zal beseffen hoe vreselijk een oorlog is. De titel van het boek is weinig origineel maar Bram Grisnigt is een goede verteller en Bram de Graaf heeft zijn spannende verhaal zo opgeschreven dat je het ademloos leest. Foto’s uit de oorlogsjaren zijn een belangrijke ondersteuning voor het verhaal.

Eerder verschenen in Geschiedenis Magazine