Staat van terreur

Maandag, 15 november, 2021

Geschreven door: Hillary Rodham Clinton
Artikel door: Silke Wimme

Wat een sterke vrouw!

[Recensie] Madeleine Albright, voormalig Minister van Buitenlandse Zaken van Amerika, heeft reeds meerdere boeken op haar naam staan die ik één voor één heb verslonden. Hoewel ook Hillary Rodham Clinton enkele non-fictie boeken schreef heb ik nog niets van haar gelezen, het sprak mij minder aan. Sinds ik de documentaire Hillary zag ben ik echter met andere ogen naar haar gaan kijken. Zij loopt helemaal niet in de schaduw van haar man Bill Clinton, het is eerder omgekeerd, hij loopt in die van haar. Wat een sterke vrouw! Toen ik hoorde dat ze net als haar man, een fictieboek zou schrijven werd ik toch nieuwsgierig ondanks dat het thema terreur mij iets minder aansprak. Zou dit weer één van de zovele boeken worden vol met stereotyperingen? Of krijgen we een verhaal waarin Hillary’s kracht en intelligentie in terug te vinden is?

De nieuwe president van de Verenigde Staten Douglas Williams probeert samen met zijn team de brokken te lijmen die de voorgaande president Dunn achtergelaten heeft. Maar al snel krijgt hij te maken met een enorme internationale crisis: bomaanslagen in Frankfurt, London en Parijs. Het wordt door geen enkele organisatie opgeëist en men staat voor een raadsel: komen er nog? Wie of wat was het doelwit? Hij moet nauw samenwerken met zijn Minister van Buitenlandse Zaken Ellen Adams in wie hij maar weinig vertrouwen heeft. Wat wederzijds is. Wanneer blijkt dat het maar een afleidingsmanoeuvre was en Amerika het echte doelwit is, wordt het een helse race tegen de tijd. Hierbij dient Ellen Adams op meesterlijke wijze nieuwe verbonden te smeden met vijanden.

Fans van de tv-series Scandal en Madam Secretary, zoek een comfortabel plekje uit en bereidt jullie voor op een slapeloze nacht. Vanaf pagina één tot de allerlaatste zal je mee zinderen met Ellen Adams in Staat van Terreur. Het boek zal je niet opzij leggen tot je het helemaal uit hebt gelezen. Het is geschreven in een vloeiende stijl met een afwisselend tempo. Het ene moment raast alles supersnel aan je voorbij en het andere krijg je voldoende informatieve achtergrond voorgeschoteld, die je rustig in je kan opnemen en laten bezinken. Dit zorgt voor een perfect evenwicht. De informatie is soms technisch, maar op geen enkel ogenblik saai. Ik heb alvast veel bijgeleerd over hoe politiek echt ineen steekt. Door de inbreng van Hillary, met haar achtergrond als voormalig Minister van Buitenlandse Zaken, krijg je een goed beeld van hoe het er in Washington DC echt aan toe kan gaan.

Het boek gaat over zoveel meer dan terreur. Vriendschap, vertrouwen, familiebanden en loyaliteit staan ook centraal in het verhaal. De band tussen het hoofdpersonage Ellen Adams en Betsy Jameson, haar persoonlijke adviseur, is bijzonder krachtig en wordt door de auteur op een mooie manier gebracht. Bijzonder hierbij is dat het personage van Betsy niet alleen gebaseerd is op, maar ook een eerbetoon is aan Hillary’s beste vriendin Betsy Ebeling die enkele jaren geleden overleed aan kanker.

Via zwartgallig sarcasme worden er steken gegeven in de richting van voormalig president Trump en Poetin. Gezien de geschiedenis tussen Trump en Hillary is dit niet geheel onverwacht. Ik vond dit niet storend, integendeel, bepaalde stukken vond ik zelfs grappig. Ook zie ik gelijkenissen met de huidige toestand in Afghanistan en zoals Hillary in een nawoord aanhaalt, is dit een fictief boek met een actueel verhaal en we moeten ervoor zorgen dat de plot fictief blijft.

Kortom dit is een ijzersterke thriller en het smaakt naar meer, dit duo. 4.5 sterren.