Sterrenkind

Zaterdag, 26 augustus, 2023

Geschreven door: Debora d’Hont-Dieleman, Amber Moonen
Artikel door: Britt Arp

Emoties op elke bladzijde

[Recensie] Niemand hoopt het ooit mee te maken: één van je kinderen komt te overlijden. Het kind wordt een ‘sterrenkind’. Helaas zijn er toch veel gezinnen bij wie deze hartverscheurende situatie werkelijkheid is. In dit prachtige en ontroerende boek van Debora d’Hont-Dieleman word je meegenomen in het verhaal van een meisje dat haar grote broer moet missen.

Steun in de vorm van een sprookjesachtig prentenboek
De hoofdpersoon in Sterrenkind heeft een hele bijzondere broer. Haar broer is nooit zo dichtbij als ze zou willen. Maar als ze veel aan hem denkt, is hij dichterbij dan ooit. Ze kunnen samen spelen met de sterren en als ze slaapt, geeft hij haar een kus en zal hij altijd over haar waken.

Dit prachtige prentenboek met illustraties van Amber Moonen, neemt je mee in een sprookjesachtige wereld waarin je verbonden bent met je grootste dierbaren. Ook al zijn ze niet meer op aarde, ze blijven bij je. Voor iedereen die dit zelf heeft meegemaakt, gebruikte d’Hont-Dieleman haar eigen ervaring als sterrenmama. Dit boek is niet alleen ontroerend en sprookjesachtig, maar biedt ook een enorme steun aan ieder kind of ouder in een vergelijkbare situatie.

Mijn grote broer blijft klein

“Ik heb een grote broer
Ik zou graag met hem spelen
En het speelgoed dat ik heb
Zou ik zeker delen.
Ik heb een grote broer
Al kunnen we niet samen zijn
En word ik steeds iets groter
Mijn grote broer blijft klein.”

Zelfs als je het onderwerp van dit boek niet kent, word je meteen gegrepen door de eerste twee bladzijdes. Je voelt het verdriet van het meisje, maar je voelt ook haar kracht waarmee ze denkt aan haar grote broer. Voor haar is hij de mooiste ster aan de hemel en elke nacht kunnen ze samen spelen in haar dromen. De emotie is in elk woord en elke illustratie voelbaar. Bij elke bladzijde krijg je een beetje meer kippenvel. Dit boek is een absolute must-have voor elk gezin waarin een kind zo verschrikkelijk gemist wordt. Ook als de situatie niet zo herkenbaar is, is dit boek een echte aanrader. De bijna magische wereld die geschetst wordt, geeft je een enorm liefdevol gevoel. Alsof er een warme deken over je heen wordt gelegd.

Leesfragment