Stoer

Dinsdag, 2 november, 2021

Geschreven door: Th.M. Coleman
Artikel door: Joke Zwier

Helena zit niet bij de pakken neer

[Recensie] Op de eerste bladzijde van Stoer wordt de toon van het verhaal gezet. Helena ontvlucht haar huis naar vriendin Louise die tegenover haar woont. De reden wordt al snel duidelijk. Arthur is bezig zijn spullen te pakken na vijfentwintig jaar huwelijk. Helena heeft het er moeilijk mee dat ze ingeruild is voor een jonger, strakker exemplaar en verbergt voor hem dat ze boos en gekwetst is. “Het lijkt wel of ik losgezongen ben van de rest van de mensheid, alsof mijn hersenen besloten hebben geen deel meer uit te maken van de wereld om me heen.” Maar ze begrijpt het wel daar ze al maanden amper met elkaar praten.

Helena geeft thuis pianoles maar beseft dat dit niet voldoende is om van rond te komen. Afhankelijk zijn is niets voor haar en samen met Louise bedenkt ze een plan om haar huis geschikt te maken om kamers via Airbnb te verhuren. Druk bezig om een nieuw evenwicht in haar leven te vinden heeft Louise de drang om dingen te veranderen.

“Alsof ik opnieuw mijn geurvlaggen moet zetten in mijn eigen huis.”

Coleman heeft met Stoer een verhaal geschreven dat helemaal in deze vluchtige tijd past. De schrijfstijl is vlot en de toon past goed bij dit verhaal en de erin voorkomende realistische personages. Personen als Helena en Arthur kent iedereen wel. Zij oplossingsgericht, veel pratend om de stiltes op te vullen en hij druk met zijn werk en zich niet kunnen uiten. Helena zit niet bij de pakken neer, gaat verder met haar leven en ontmoet veel nieuwe interessante mensen. Er is zelfs plaats voor romantiek in haar omgeving. Er zijn regelmatig (hilarische) scènes met de huurders van de Airbnb kamers die zorgen voor de nodige luchtigheid in het verhaal en dat werkt op de lachspieren.

Helena leer je het beste kennen doordat de meeste hoofdstukken vanuit haar verteld worden. Zo leef je echt met haar mee en voelt haar emoties. De delen over Arthur zijn wat afstandelijker en vertellen vanuit de derde persoon. Echt passend bij dit personage. Voor de beleving van het verhaal was het wat meer aan bod laten komen van Arthur leuker geweest. De beschrijving op de achterflap geeft veel weg en dat is wel jammer. Hierdoor heb je al snel het juiste gevoel welke richting alles opgaat. Stoer is een fijn boek om te lezen, wel enigszins voorspelbaar door de signalen die door Helena en Arthur afgegeven worden. De volgende thema’s zijn er onder andere in verwerkt; relaties, vriendschap, scheiding en keuzes maken.

Th. M. Coleman is het pseudoniem van de schrijfster/columniste en scenario’s schrijvende Dorrie Breek. Ze heeft Vertaalkunde, Frans en Engels gestudeerd aan het Instituut voor Vertaalkunde van de Universiteit van Amsterdam. Hierna heeft ze haar onderwijsbevoegdheid (Middelbaar onderwijs) Frans gehaald. In 2013 verscheen haar eerste literaire thriller Andreas. Dit is haar tweede boek, een literaire roman. (Bron: www.thm.coleman.com)

Voor mij is Stoer een ontroerend verhaal dat je laat nadenken over de manier waarop mensen met elkaar omgaan in relaties. Het laat de (ouderwetse) rolverdeling zien waarbij de man het meeste geld inbrengt. Ik geef Stoer drie en halve ster.

Stoer

Auteur:
Th.M. Coleman