Stoere Steffie bij de dino’s

Zaterdag, 10 september, 2022

Geschreven door: Annemarie Bon, Marja Meijer
Artikel door: Frico Sijbrandi

Wees nieuwsgierig

[Recensie]  Stoere Steffie bij de dino’s laat zien dat de verbeelding en nieuwsgierigheid van kinderen mooie avonturen tot leven kunnen roepen. Het neemt de lezer mee op een spannende reis door de tijd, vol gevaar en avontuur. De illustraties vullen het verhaal goed aan en brengen je ook visueel in een andere tijd.

Annemarie Bon (1 februari 1954) werd geboren in Den Bosch. In 2001 startte zij als zelfstandig tekstschrijver. In dat jaar debuteerde Annemarie met haar boek Help, een spreekbeurt!. Zij schreef vele AVI-boekjes en zowel fictie als non fictie voor kinderen en jongeren tot en met 15 jaar. Zij bezoekt regelmatig scholen en bibliotheken waar zij vertelt over haar werk. Marja Meijer (12 mei 1966) is werkzaam als illustrator. Zij werkt voornamelijk voor kinderboek uitgeverijen. De doelgroep varieert van 4 tot 12 jarige kinderen. Ook zij komt langs op scholen en bibliotheken om meer te vertellen over haar werk.

“Jij gaat niet weer terug in de tijd” roept Rinus. “Het is veel te eng.” Steffie haalt haar schouders op. “Het is al drie keer goed gegaan, hoor. Ik wil een keer echte dino’s zien.” Zo begint het avontuur van Steffie. Zij gaat verder terug in de tijd dan zij ooit is gegaan. Maar met de alarmknop die zij bij zich heeft kan er niets mis gaan, toch? Zij belandt op de rug van een Mosasaurus en vindt een nest met eieren van plant etende dino’s met een soort eendenbek en gave kuiven op hun kop. Ze stopt een ei in haar rugzak. Dan wordt ze opgejaagd door een troep jagende dino’s met scherpe, kromme nagels en tanden als dolken. Vlug brengt Steffie zich met de alarmknop in veiligheid. Terug in haar eigen tijd moet ze een goede plek vinden voor de dino die in haar rugzak is meegereisd naar het heden. En die wordt gevonden, op een legendarische plek op aarde.

Een spannend verhaal om te lezen of voor te lezen. Zowel de lezer, luisteraar als de verteller zullen hier veel plezier aan beleven. Het is leuk, spannend, een tikkeltje eigenwijs en met een subtiele verwijzing naar de huidige klimaat problematiek. De illustraties vullen het verhaal mooi aan.

Leesfragment

—

Dierenarts Daantje - Dierenarts Daantje en de dierenambulance