Talentgedreven onderwijs

Dinsdag, 7 september, 2021

Geschreven door: Els Pronk, Elke Busschots |
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Praktische handvatten voor leraren basisonderwijs

[Recensie]

De auteurs werken daarbij aan de hand van negen thema’s, die in alle drie de delen terug komen. Het betreft de thema’s: veerkracht, talent, kijken achter het gedrag, goed voelen, de kring, groeidenken, positieve taal, systemen en leiderschap. Ieder deel wordt afgesloten met een bronnenlijst.

In deel I worden de basisbeginselen van talentgedreven onderwijs geven onder de loep genomen. De genoemde thema’s worden hierin beschreven vanuit het perspectief van de leerkracht. Wat betekenen ze? Hoe zijn ze te herkennen en te versterken, in jezelf als leerkracht en hoe kan je ze versterken bij je leerlingen? Er worden tal van leuke en leerzame opdrachten aangeboden om daar zelf mee aan de slag te gaan.

In deel II worden handvatten geboden om de leerlingen beter te gaan begrijpen en beter zicht te krijgen op hoe een klas zich gedraagt door waarderend te onderzoeken. Dit deel biedt hiertoe verbredende inzichten, praktisch materiaal en oefeningen.

Deel III combineert de inzichten uit de eerste twee delen. In dit deel wordt beschreven hoe dit alles voor de leerlingen en hun ouders, maar vooral voor de leerkacht zelf ingezet kan worden, zowel voor het eigen leven als voor het werk in het onderwijs.

“Een leerkracht die vanuit talent voor de klas staat, is vanzelf inspirerend voor leerlingen en nodigt de leerlingen op natuurlijke wijze uit om hun talenten meer te ontwikkelen.”

De auteurs gebruiken door het boek heen steeds het beeld van de ijsberg als metafoor voor ons denken en doen. Van een ijsberg is slechts een klein topje zichtbaar, het grootste deel zit onder water. Zo is dat ook bij onszelf en bij de kinderen in onze klas. We zien een stukje zichtbaar gedrag, maar er is nog veel meer dat niet zichtbaar is en ons toch maakt tot wie we zijn. Dit boek gaat over het niet direct zichtbare deel van de ijsberg en helpt je als leerkracht daar in jezelf, bij je leerlingen en hun ouders meer zicht op te krijgen met het oog op je eigen leven en je onderwijspraktijk.

Talentgedreven onderwijs geven is een handig praktisch boek dat je helpt om jezelf en je eigen onderwijspraktijk eens nauwkeurig onder de loep te nemen vanuit het perspectief van talenten. Het werken met thema’s brengt verschillende aspecten daarvan aan de orde en maakt het mogelijk stapsgewijs en aan de hand van gericht oefenmateriaal over het betreffende thema na te denken. Fijn is dat je dat niet persé allemaal achter elkaar hoeft te doen, maar de verschillende delen (en zelfs de verschillende thema’s) afzonderlijk kunt bekijken en uitlichten. In combinatie met een drukke baan in het onderwijs, maakt dat het toch mogelijk het boek stukje bij beetje door te werken. Daar is goed over nagedacht!

Het boek is bovendien verder mooi en overzichtelijk vormgegeven. Er wordt gewerkt met verschillende kleuren voor de verschillende thema’s. Door te werken met tekst in gekleurde blokken, afbeeldingen en schema’s wordt extra nadruk gelegd op belangrijke onderdelen en passages. Dat maakt het boek ook nog eens prettig leesbaar.