Tegen beter weten in

Zaterdag, 4 juli, 2020

Geschreven door: Charlotte de Monchy
Artikel door: Paula van Mourik

Een feelgood verhaal dat niet lang genoeg kan duren

[Recensie] Tegen beter weten in is inmiddels het vijfde boek van de Nederlandse auteur Charlotte de Monchy (1979). Het is niet overdreven om te zeggen dat De Monchy de Nederlandse Jill Mansell is. Haar boeken zijn net zo romantisch van aard en doorspekt met evenveel humor. Opvallend is dat veel van haar verhalen zich buiten Nederland afspelen. Dat is niet zo verwonderlijk als je je bedenkt dat de auteur vaak in Ierland komt en met haar gezin op Bali woont.

Tegen beter weten in speelt zich voornamelijk af in Canada. Hoofdpersoon is Lois. Zij woont in Amsterdam en werkt  voor een kleine uitgeverij. Van haar baas krijgt ze de opdracht om een biografie te schrijven over Marius Delaive, een voormalig boyband zanger. Toevallig was Lois vroeger een hele grote fan van Marius en had ze wilde fantasieën over deze knappe man. Maar dat was toen. Tegenwoordig is Marius onuitstaanbaar en weigert hij mee te werken aan een biografie. Omdat de uitgeverij op sterven na dood is, is het van groot belang dat het boek over Marius er snel komt. Alleen dat kan het voortbestaan van de uitgeverij redden. Voor Lois rust er dan ook een zware taak op haar schouders. Te meer omdat zij nog nooit eerder een boek heeft geschreven. Vol goede moed reist Lois af naar Canada waar Marius woont in het afgelegen dorpje Brewerstown. Daar aangekomen maakt Lois kennis met Jill, manager van het noodlijdende hotel waar Lois de komende tijd zal verblijven. De twee vrouwen kunnen het goed met elkaar vinden en dankzij Jill en haar vrienden komt Lois al snel in contact met Marius. Maar hoe Lois ook haar best doet, Marius laat niets over zichzelf los. Ze komt dan ook tot de conclusie dat Marius de vreselijkste man is die ze ooit is tegengekomen.

Het verhaal gaat niet alleen over Lois. In het eerste hoofdstuk maak je kennis met Jill. Zij is manager van Jim’s Inn en wil heel graag het hotel overnemen. Helaas is de bank niet toeschietelijk met het verstrekken van een lening, omdat het hotel weinig omzet draait. Jill laat zich niet zo maar uit het veld slaan en zoekt naar een oplossing om toch het hotel over te kunnen nemen. Alleen heeft ze geen rekening gehouden met Marc  die ook heel geïnteresseerd is in Jim’s Inn. Net als Jill is Marc in de race om het hotel van de oude Jim over te nemen. Het enige verschil is dat Marc geld heeft en Jill niet. Maar beiden geven de strijd om het hotel niet zomaar op met komische situaties als gevolg.

Tegen beter weten in is een heerlijk verhaal om je in te verliezen en je zal het zeker in één keer uit willen lezen. Het verhaal is beeldend geschreven waardoor je je zonder al te veel moeite in de prachtige natuur van Canada waant.  Daarnaast komen de personages levensecht over. Zowel Lois als Jill zijn vlotte types die een uitdaging niet uit de weg gaan. Jill is van plan een noodlijdend hotel te kopen en Lois vertrekt hals over kop naar Canada om haar werkgever uit de brand te helpen. Daarnaast hebben beide vrouwen ook het nodige meegemaakt. Jill is in korte tijd haar ouders kwijtgeraakt en de vorige relatie van Lois is dramatisch geëindigd. De mannelijke personages geven het verhaal iets luchtigs. Geef ze een biertje en een kampvuur en ze zijn de hele avond zoet.

De bindende factor in Tegen beter weten in is de beginnende vriendschap tussen Lois en Jill. Daardoor zijn de twee verhaallijnen geen losse flodders. Dat blijkt vooral aan het einde van het boek wanneer alles samenvalt. Dit deel van het boek is hartverwarmend en heeft bovendien nog een leuke, maar onverwachte verrassing in petto. Eén die een grote glimlach op je gezicht zal toveren!

Tegen beter weten in is typisch zo’n boek dat je gaat missen als je het uit hebt. Al vanaf de eerste pagina leef je mee met het wel en wee van Jill en Lois. En hoe jammer is het dan als je het boek uit hebt en je afscheid moet nemen van Lois, Jill en hun vrienden in Brewerstown.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles