Terugkeer

Dinsdag, 7 december, 2021

Geschreven door: Marceline Waard
Artikel door: Joke Zwier

Zoetsappig verhaal

[Recensie] Het verhaal van Terugkeer ontstond door een vakantie van Marceline de Waard op de Schotse Hebriden. Afgelegen, ruig en met een fris klimaat is het eiland Hebridensmaragd een plek waar de lezer terug in de tijd geworpen wordt met Dough, Laird van het eiland. Deze titel heeft hij geërfd van zijn net overleden vader.

De moderne tijd heeft nog maar een beperkte invloed op deze plek, en internet staat nog in de kinderschoenen. Twee jaar na de dood van zijn vrouw keert Dough terug naar het eiland waar hij geboren is. Ooit heeft hij dit berooid verlaten en nu keert hij terug als een welgesteld man, verantwoordelijk als Laird voor de bewoners van het eiland. Hij wil veranderingen in de eeuwenoude eilandgemeenschap aanbrengen en het naar de 21ste eeuw voeren. Voor hem is het meteen alle hens aan dek, daar overal op het eiland het verval toegeslagen heeft. Maar accepteren de eilandbewoners hem wel na zijn jarenlange afwezigheid en wat is er toch met Jane, de post-shop beheerster? En zoals gebruikelijk op een plek met weinig mensen wordt er geroddeld wie er met wie omgaat of stiekem bezoekt.

De sfeer op een eiland komt goed tot uitdrukking door de manier waarop het beschreven wordt. Voor in het boek is een kaartje van het eiland opgenomen en er staan fraaie zwart-wit foto’s in die de sfeer goed weergeven. Er zijn wekelijkse vrouwen- en mannenavonden en iedereen gaat naar de kerk. De hoofdpersonages Dough en Jane leert de lezer redelijk goed kennen. Jane heeft in haar leven altijd het gevoel gehad op de tweede plaats te komen en dat uit zich in een onzekere vrouw. Eerst is Jane bang voor verandering, maar later omarmt ze het en vindt haar grote liefde. Dough zit vol schuldgevoelens en dingen uit zijn jeugd achterhalen hem nu hij weer teruggekeerd is. Het verhaal is voorspelbaar; aantrekken, afstoten, afgunst, het komt allemaal voor in het verhaal, maar storend is dit niet. Door De Waards vlotte schrijfstijl leest de lezer Terugkeer in een oogwenk uit.

Al vanaf haar prille jeugd wilde Marceline de Waard schrijfster worden. Pas rond haar vijftigste bracht zij haar droom tot uitvoering en begon te schrijven. Voor de setting van haar verhalen maakt ze gebruik van plaatsen waar ze geweest is, zoals bijvoorbeeld Schotland, Ierland en Engeland. Terugkeer is haar vierde boek en haar vijfde boek zit in de pen.

Terugkeer is best een zoetsappig verhaal, dat een beetje bouquetreeksachtig aandoet. Lekker op de bank, terwijl de regen tegen het raam klettert wegdromen over hunkerende liefde. Ik geef Terugkeer 3 sterren.