Eilandvilla's

Donderdag, 19 augustus, 2021

Geschreven door: Wiep-Fenna de Jong
Artikel door: Sonja Hubregtse

De lezer ervaart een prettig vakantiegevoel

[Recensie] Maud (moeder van Roos, Luc en Stijn) heeft een zware burn-out. Ze is erg blij dat haar vriendin Carla haar steunt in tijden dat haar man Marco zijn diensten draait als gezagvoerder bij de KLM. Wanneer ze in de meivakantie met heel het gezin heerlijk vertoeven op Terschelling, ontdekt Marco dat er op een vervallen camping nieuwe eilandvilla’s gebouwd gaan worden. Heel het gezin is laaiend enthousiast en koopt nogal onbesuisd één van de luxe huisjes op De Boschplaat, ondanks dat Maud een onaangenaam gevoel krijgt van campingeigenaar Sjoerd.

Toch geniet ze met volle teugen op het eiland, totdat ze haar oude liefde Hein tegenkomt en hun confrontaties steeds grimmiger worden. Als dan ook nog blijkt dat er met hun eilandvilla van alles aan de hand is, weet ze niet of dit nog haar ideale toevluchtsoord is…

Hoewel de simpele kaft van het boek niet erg aanlokkelijk en niet geheel passend is naar mijn mening, hoewel het zeker nieuwsgierigheid opwekt, is het verhaal juist vanaf het begin boeiend. De auteur weet het verhaal erg geloofwaardig te vertellen, hoewel het fictie betreft. Het is geschreven vanuit het afwisselende perspectief van Maud en Hein waardoor je inzage hebt in beide belevenissen. Deze doorkruisen elkaar af en toe als de verhalen samenkomen. Het is erg origineel dat de gedachten van de personages cursief in het boek geplaatst zijn. Zo ervaar je precies hoe zij het, apart van elkaar, beleven.

Het boek is ingedeeld in zes delen. Doordat er geen moeilijke woorden voorkomen en de zinnen vrij kort zijn, leest het erg vlot. Eilandvilla’s is het vervolg op het eerste boek Het Nonnetje. Hoewel dit mijn eerste boek is van Wiep-Fenna de Jong dat ik lees, heb ik ervaren dat dit uitermate geschikt is om los te lezen. De auteur heeft wel de personages uit het vorige boek terug laten komen naar Terschelling. De hoofdpersonen worden goed uitgediept en zorgen als snel in het boek voor een overzichtelijk beeld.

De lezer ervaart een prettig vakantiegevoel wanneer het eiland in geuren en kleuren omschreven wordt. Subtiel worden details benoemd, maar met genoeg ruimte voor eigen interpretaties. Weidevogels, spiegelgladde zee, wollige lammetjes, ruisen van de zee en kwetterende vogels tonen het prachtige eiland Terschelling met de rust en natuur.

Daarentegen zorgt commotie en hectiek voor de juiste balans evenals de mensenmassa tijdens het Oerol festival zodat het verhaal niet langdradig en saai wordt. De lezer proeft de bijzondere sfeer bij dit unieke evenement zonder er geweest te zijn. Door dit verhaal krijg je inzicht in de verschillende doelgroepen die daadwerkelijk op Terschelling komen. De mix van rustzoekers, feestgangers en natuurliefhebbers laten zien dat het eiland voor iedereen een bepaalde aantrekkingskracht heeft. Ook het zeilen wordt in het boek veelvuldig aangestipt met soms enkele (voor mij onbekende) zeiltermen.

Een amusant stuk in het boek is de ontmoeting met oudere campinggasten. Dit is een rasecht Rotterdammers echtpaar en het is zeer vermakelijk om hun conversaties keer op keer te lezen.

De onaangename plotselinge ontmoeting tussen Hein en Maud zorgt voor nieuwsgierigheid bij de lezer. Je wilt heel graag weten hoe dit af gaat lopen en voelt de angstige en onrustige gevoelens bij Maud. De druk die Hein uitoefent op Maud zorgt voor een onaangenaam gevoel en zorgt er tevens voor dat je Hein al snel zeer onsympathiek gaat vinden. De auteur heeft ervoor gezorgd dat er een onverwacht spannende plotwending volgt aan het eind van het boek die ik niet aan zag komen.

De auteur heeft ook gewichtige onderwerpen verweven in het boek. Zo spelen drugs een grote rol waarbij de effecten van drugsgebruik uiteen worden gezet.

Tevens loopt het perfectionisme van Maud als een rode draad door het verhaal. Ze laat zich snel ompraten en durft geen ‘nee’ te zeggen. Ze ervaart een positief effect als ze anders naar de gebeurtenissen leert kijken. Wellicht heeft een perfectionistische lezer hier ook nog baat bij.

Hoewel er weinig romantische momenten voorkomen, is het verhaal origineel van opzet en daardoor naar mijn mening aantrekkelijk. Eilandvilla’s heeft mijn verwachtingen overtroffen. Overduidelijk een ‘mustread’ boek. Ik geef dit boek 4,5 sterren.