Thuis aan de kust

Zaterdag, 10 december, 2022

Geschreven door: Tina van Dijk
Artikel door: Kim Landwer Johan

Niet te ingewikkeld, heerlijke feelgoodroman

[Recensie] Emmie is dol op haar nieuwe leven als mede-eigenaar van het café van oom Bart; windkracht 9. Ook is ze dolgelukkig met haar nieuwe vriend Tom. Als Tom een tijdje bij zijn tante in Frankrijk is voor een verbouwing, wordt er een nieuwe kok in het café aangenomen. Luc is onwijs knap en Emmie wordt dan ook stiekem een beetje verliefd op hem. Want is een langeafstandsrelatie eigenlijk wel iets voor haar? Ze begint aan de relatie tussen haar en Tom te twijfelen.

Benthe is een luxe poppetje uit een rijke familie, die naar het vakantiehuisje in Duijnen is gekomen omdat ze even klaar is met alles en iedereen. Zo ook met haar relatie. In Duijnen hoopt ze de rust te kunnen vinden om eindelijk te doen wat ze leuk vindt; een boek schrijven. Lukt het de vrouwen om meer rust te vinden?

Thuis aan de kust is het tweede deel in de feelgoodserie van Tina van Dijk. Het is een kort verhaal met slechts 148 bladzijden. Een boek dat je binnen één avondje makkelijk uit hebt. De schrijfstijl is gemakkelijk en heeft een vlot leestempo, waardoor het fijn wegleest. Daarbij zijn de hoofdstukken niet al te lang en voor je het weet ben je zo halverwege het boek.

Het leuke aan het tweede deel is dat de personages zich verder ontwikkelen. Zo maakte je in het eerste deel al kennis met Leonie en Bart, maar bleven zij vooral nog wat op de achtergrond. Nu worden ze meer betrokken in het verhaal en leer je ze beter kennen. Het draait dus niet alleen om Emmie. Ook de andere personen rondom het café leer je beter kennen.

Rijke familie
De hoofdpersonen zijn realistisch neergezet. Ze hebben te dealen met problemen die bij iedereen zouden kunnen voorkomen. Ondanks dat Benthe uit een rijke familie komt is het geen hoog in de bol karakter, waardoor ook zij spontaan overkomt. De gesprekken tussen de personages zijn soms wat vlak, dit had mijn inziens nog wat meer verdieping mogen hebben. Ik ben benieuwd wie er in deel drie de hoofdrol gaat spelen

Een aanrader is wel om de boeken in volgorde te lezen. Je hebt dan meer kennis over de gebeurtenissen die in het eerste boek al aangehaald worden.

Het boek speelt zich af in het fictieve plaatsje Duijnen. Een plek die zomaar eens aan de Nederlandse kust zou terug te vinden zijn. Ondanks dat het een fictieve plek is zie ik het voor me als bijvoorbeeld Scheveningen. Een gezellige badplaats met de nodige reuring en geroddel.

Sommige situaties zijn erg gedetailleerd beschreven waren. Dit had ook best iets minder gemogen, waardoor het meer ruimte was om de personages nog wat verder uit te diepen. Bijvoorbeeld de relatie van Benthe met haar ouders of die tussen Leonie en haar ex-man.

Thuis aan de kust is een heerlijke feelgoodroman, niet te ingewikkeld en dus heerlijk voor aan het zwembad deze zomer!

Eerder verschenen op Boeken-Cast

Winter aan de kust