Tuinen van Heligan - Een nieuw begin

Zaterdag, 12 augustus, 2023

Geschreven door: Inez Corbi
Artikel door: Joke Zwier

Een zee van bloemen en een familiegeschiedenis

[Recensie] Wie geïnteresseerd is in botanische tuinen kan in Engeland zijn hart ophalen en zal de tuinen van Heligan zeker bekend voorkomen. Deze ontstonden in de achttiende eeuw in Cornwall. Kijk maar eens op internet en geniet van de prachtige beelden ervan. Inex Corbi heeft met Een nieuw begin een mooie start gemaakt met de trilogie De tuinen van Heligan, waarvan de volgende delen in 2024 verschijnen. In een nawoord licht Corbi feit en fictie toe en staat een lijst met verwijzingen van door haar geraadpleegde boeken tijdens het onderzoek naar de tuinen van Heligan.

Heligan
De eerste verhaallijn van Een nieuw begin is die van Lexi, die vanuit Londen naar Cornwall gevlucht is voor een man, om als vrijwilligster te werken in de tuinen van Heligan. Haar planningstalent blijft niet onopgemerkt en zij ontvangt een contract voor een jaar om een tentoonstelling voor te bereiden die gaat over de geschiedenis van Heligan. Hiervoor duikt zij in de geschiedenis van de familie Tremayne die haar terugvoert naar de achttiende eeuw. Dit is de tweede verhaallijn die de lezer meevoert naar de betoverende tuinen van Heligan. Weeskinderen Damaris en Allie wonen bij hun neef Henry en maken de ontwikkeling van de tuinen van nabij mee.

Vanaf de eerste bladzijde trekt Corbi de lezer mee in het verhaal over de geschiedenis en het ontstaan van Heligan. Het wordt verteld vanuit de derde persoon, en bevat twee tijdlijnen, één in het heden en één in het verleden. Door haar beschrijvende stijl wil je afreizen naar deze fraaie tuinen en deze bezichtigen, maar door erover te lezen blijft het bij dromen erover. Soms is het net alsof je een reisgids over botanische tuinen leest, zo uitgebreid wordt de geschiedenis van landschapstuinen in Engeland beschreven.

Rolstoel
Een nieuw begin is een zogenaamd character driven verhaal, waarin de personages geplaagd worden door hun gevoelens als schuld, verdriet, verlies. Er komen interessante personages voor in het boek. Lexi en Damares die beiden weten wat ze willen en daar voor ‘vechten’. Waarom Lexi gevlucht is uit Londen komt niet echt uit de verf, wel dat ze last heeft van paniekaanvallen en slecht slaapt. Gelukkig wordt dit tijdens haar verblijf wel beter en misschien volgt hier meer over in het volgende deel. De zus van Damares, Allie zit in een rolstoel, maar is een doorzetter die niet van opgeven weet. Ze is nieuwsgierig en heeft een honger naar kennis en wordt langzaam zelfverzekerder. Damaris en Allie maken de grootste groei door in het verhaal. Julian maakt een behoorlijke ontwikkeling door en weet zijn schuldgevoelens een plaatsje te geven. Door de terloopse verwijzingen naar het huwelijk van Damares en jachtopziener Julian wordt je nieuwsgierig naar de verdere ontwikkeling van deze verhaallijn, maar dat zal tot het volgende deel moeten wachten.

Een nieuw begin is een lekker relaxed verhaal dat in no-time gelezen is en de lezer achterlaat met honger naar het volgende deel.

Foodlog