Twin Crowns

Zaterdag, 15 oktober, 2022

Geschreven door: Catherine Doyle, Katherine Webber
Artikel door: Demi Stein

Twee zussen, twee werelden

[Recensie] Wren is vlak na haar geboorte uit het koninkrijk gehaald en eigenlijk weet niemand binnen het koninkrijk dat ze bestaat. Al van jongs af aan wordt ze getraind om de dood van haar ouders te wreken en de heksen weer de macht terug te geven. Rose daarentegen heeft altijd binnen het koninkrijk geleefd en weet niet beter dan dat alle heksen slecht zijn, dat alle heksen gevaarlijk zijn en dat alle heksen dood horen. Als toekomstig koningin van het rijk heeft ze bijna alles wat haar hartje begeert en is ze bang voor alles buiten de paleispoorten. De twee zussen zijn bij de geboorte van elkaar gescheiden maar na jaren leren ze elkaar kennen. De vraag is nu alleen, voor welk van de twee zussen is de kroon?

Magisch koninkrijk
Twin Crowns speelt zich af in het magische Eana. Voor in het boek vind je een prachtige landkaart waarop je een beeld krijgt van hoe Eana eruitziet. Zeker een pluspunt want veel van de locaties worden in het boek besproken en kan je op de landkaart dus terugvinden.

Twin Crowns is een typisch Young Adult-boek en dat is niet per se slecht of goed. Het begint met het verhaal van twee prinsessen die je langzaamaan leert kennen. Je ontdekt hun karaktereigenschappen, in welk milieu ze opgroeien en wat ieders persoonlijk doel is. De beide zussen worden daarmee vrij sterk neergezet en zorgen ervoor dat je twee goed herkenbare karakters in het verhaal hebt.

Op een gegeven moment wordt er een probleem geschetst en dat is eigenlijk het moment dat het verhaal wat meer begint te rollen. Op dat moment ga je als lezer ook speculeren hoe dit voor beide dames gaat verlopen en op welke manieren dit boek kan gaan eindigen. De nodige tienerdrama, liefdesdrama en spanning komen hierbij naar voren, maar eigenlijk voelt niets uniek of bijzonder aan, waardoor het verhaal voor het gevoel te rustig verloopt. Dat is jammer, want de wereld en het fantasy-element dat verwerkt is in Eana zijn goed en duidelijk uitgewerkt. Het is een interessante wereld om in af te dwalen en voelt wat dat betreft zeker wel uniek aan. Doordat de acties van de personages niet bijzonder aanvoelen komt het verhaal niet goed tot uiting, waardoor het soms wat langdradig aanvoelt. Althans, tot je bij de laatste vijftig pagina’s uitkomt.

Op het einde…
De strijd barst los, er gebeurt veel en interessante wendingen worden erin verwerkt. Het is een einde waardoor je zeker uitkijkt naar het tweede deel. Het zorgt ervoor dat je het boek met een vermaakt gevoel dichtslaat. Toch voelt dit te gehaast en is het jammer dat dit pas aan het einde gebeurd.

Twin Crowns is geschreven door het schoonzussen-duo Catherine Doyle en Katherine Webber. Beide hebben al eerder hun voetsporen gezet binnen het Young Adult-genre, maar vonden het nu tijd worden om hun krachten te bundelen tot één magisch verhaal.

Twin Crowns kan dan ook niet anders beschreven worden dan een typisch magisch Young Adult fantasy-verhaal. Het is vermakelijk, er zit een klein beetje spanning en drama in, maar voelt verder niet uniek aan. Het is zeker wel een aanrader voor vijftienjarigen en voor mensen die pas net met het fantasy-genre beginnen, maar het is dus niet vernieuwend voor de al ervaren fantasy lezer.