Van de Noordpool naar Nairobi

Zaterdag, 15 oktober, 2022

Geschreven door: Yannick van de Velde, Bart van den Donker
Artikel door: Denise de Groot

Ga mee op zoek naar Nairobi

[Recensie] Voor jonge kinderen is het moeilijk om te begrijpen dat de wereld zo groot is. Van veel Europese landen hebben de meeste kinderen wel gehoord. Frankrijk, Spanje en Duitsland zijn bijvoorbeeld landen die kinderen wel kennen. Maar als je aan de kinderen vraagt welk land Nairobi of Ethiopië is, is dat opeens een stuk moeilijker. Juist omdat die landen zo erg verschillen van ons kikkerlandje is het leuk om je door middel van een boek in een andere omgeving te wanen.

Yannick van de Velde en Bart van den Donker nemen je mee op reis. Van de Velde ken je misschien als acteur of cabaretier. Hij speelt bijvoorbeeld de hoofdrol in De brief voor de koning. Den Donker heeft meer geschreven, maar dan vooral toneelteksten.

Het boek wordt geïllustreerd door Gozde Eyce. Het liefst werkt zij mee aan boeken die meedragen aan een betere wereld en laat net dit boek daar heel geschikt voor zijn.

Klimaatproblemen
Het duo is gaan schrijven om klimaatproblemen onder de aandacht van kinderen te brengen. Dit doen ze met humor en in kindertaal. Kinderen leren met dit boek door middel van een reis, dat we allemaal leven op dezelfde aarde. De boodschap is dat het nog niet te laat is om deze aarde te redden. Ze leggen uit wat er aan de hand is met de aarde en wat we eraan kunnen doen.

In dit boek volg je Isabelle en Laurens, twee beste vrienden. Op hun logeerpartijtje zien ze opeens een mol genaamd Meneertje Santos. Meneertje Santos is de weg kwijt, hij moet naar Nairobi. De kinderen en de mol besluiten elkaar te helpen. Op hun reis onderweg naar Nairobi, waarbij ze regelmatig verkeerd gaan, ontmoeten ze allemaal dieren die problemen met het klimaat ervaren. Zo heb je bijvoorbeeld een ijsbeer die het te koud heeft en een struisvogel die last heeft van de droogte

Het boek sluit ook nog af met een stukje informatie waarbij wordt uitgelegd wat de gevolgen zijn van de opwarming van de aarde.

Jammer aan het boek zijn de lange zinnen. Dit boek is bedoeld voor kinderen vanaf 7 jaar, maar voor die kinderen is het boek misschien nog een tikje te ingewikkeld. Voorlezen kan natuurlijk wel, maar door de lange zinnen raken ze snel de aandacht kwijt.

Leesfragment