Van TEE tot TGV. 25 jaar Thalys

Maandag, 26 juni, 2023

Geschreven door: Jimmy Langeveld
Artikel door: Rijkert Knoppers

Een kwart eeuw op reis met de Thalys

[Recensie] De Europese Unie riep het jaar 2021 uit tot het Europese Jaar van het Spoor, met de bedoeling dat meer reizigers de trein als vervoermiddel zouden gaan gebruiken. Hierbij was de verwachting dat het aantal reizigers op het Europese hogesnelheidsnetwerk binnen tien jaar zou verdubbelen, terwijl het in 2050 om een verdrievoudiging ten opzichte van 2021 zou moeten gaan. De Thalys zou in dit streven een belangrijke rol moeten spelen, deze hogesnelheidstrein was sinds 2 juni 1996 in gebruik in het netwerk tussen Parijs, Keulen, Brussel en Amsterdam.

Gouda
Dit valt te lezen in de inleiding van het boek Van TEE tot TGV, dat behalve wat achtergrondinformatie boordevol fraaie foto’s van vooral de Thalys bevat. Niet alleen het aantal foto’s is indrukwekkend, maar ook het feit dat de betreffende treinen vanuit heel diverse locaties gefotografeerd zijn. Hoewel het bij het merendeel van de beelden gaat om hogesnelheidstreinen, die zonder problemen het landschap doorkruisen, zijn er ook enkele rampzalige gebeurtenissen in beeld gebracht. Zoals bijvoorbeeld de zwaar beschadigde Thalys 4345 na een botsing met een vrachtauto bij Parijs in 1998 en de aanrijding bij het treinstation Gouda in 2008, waarbij overigens alleen materiele schade ontstond.

Per foto krijgt de lezer de nodige achtergrondinformatie, meestal staat de datum en de plaats van de foto vermeld, evenals het nummer van de trein en het traject dat de trein zou afleggen. Bij bepaalde foto’s zou wat meer uitleg of informatie wenselijk zijn. Zo staat op pagina 82 te lezen dat er bij de Pyreneeën proeven met een Thalys plaatsvonden om te kijken of deze een helling van 3,3 procent zou kunnen overbruggen. Deze experimenten gebeurden om er achter te komen of een Thalys de helling bij Ans, in de buurt van Luik, zonder problemen zou kunnen nemen. Ongetwijfeld interessante experimenten, maar het zou in dit verband toch leuk zijn om weten wat de uitslag van die proeven was. En het maakt de lezer ook nieuwsgierig naar het feit hoe groot de te overwinnen hellingshoek bij Ans dan wel niet was.

Spoorwegmaatschappijen
Omdat het in eerste instantie een fotoboek is, stelt de auteur op voorhand dat het streven naar volledigheid niet aan de orde is. Een onvermijdelijk gevolg hiervan is, dat de informatie toch enigszins als los zand aan elkaar hangt. Het zou een goede aanvulling zijn als er een apart hoofdstuk zou zijn met meer achtergrondinformatie. Bijvoorbeeld over welke spoorwegmaatschappijen bij de Thalys betrokken zijn, welke (internationale) trajecten er zijn, waar de fabricage van de treinen plaatsvindt, hoeveel modellen er in de loop van de tijd zijn ontstaan, wat de levensduur is en bijvoorbeeld hoe het met de renovatie van de Thalys rijtuigen staat. Ook een uitleg over de gebruikte afkortingen PBKA, PBA, ICE, ERTMS, TEE, TGV en bijvoorbeeld HSL zou niet misstaan. En wat is bedoeld met het begrip Oude Lijn, dat op verschillende plekken aan de orde komt? Wat meer informatie over deze punten zal het boek net wat laagdrempeliger maken, waardoor lezers, die nog niet veel weten over hogesnelheidstreinen en de Thalys in het bijzonder, in deze materie geïnteresseerd kunnen raken.