Vandaag, ergens op aarde

Zaterdag, 31 december, 2022

Geschreven door: Lucy Brownridge, Margaux Samson Abadie
Artikel door: Rita Pontororing

Van huisruil tot spectaculaire stank

[Recensie] Een informatief boek verpakt in korte verhalen. Van alle maanden van het jaar zijn er verhalen opgetekend, gekoppeld aan landen over de hele wereld. Vier verhalen per maand. De verhalen nemen ons niet alleen mee naar andere landen maar ook naar andere seizoenen. Als wij hier in februari nog winters weer hebben bijvoorbeeld, dan bloeit de kersenbloesem in het zuiden van Japan.

Voor de jonge lezers die het boek zelf willen bekijken is er de keus om te gaan voor een maand of te kiezen voor een land. De verhalen tonen natuurverschijnselen in de diverse landen ergens op aarde zoals een deel van de titel luidt. Elk land krijgt de aandacht verdeeld over twee pagina’s. Dit maakt het boek goed leesbaar. Tussen de illustraties van Margaux Samson Abadie, staan korte informatieve teksten over de natuur in dat land en de dieren die er leven, Een enkel land staat onder meerdere maanden genoemd.

Auteur Lucy Brownridge heeft gekozen voor bijzondere verschijnselen. Enkele trekken vooral de aandacht door de titels, zoals bijvoorbeeld De spectaculaire stank in Indonesië. Dat maakt nieuwsgierig wat er nou zo stinkt in dat tropische land. Een korte boeiende beschrijving staat gedrukt rondom de illustraties. Leuk om over dit vrij onbekend en spectaculair natuurverschijnsel te lezen.

Termietkreeften
Alhoewel … eigenlijk trekken alle titels de aandacht. Wat te denken van Huisruil van de termietkreeften op Jamaica of Zwarte zonnedans in Denemarken. Sommige titels doen wel iets heel bijzonders vermoeden als bijvoorbeeld ons eigen land Leven barst uit de rijke grond. Daar wil je natuurlijk meer van weten en misschien stelt het teleur dat het om de tulpenvelden gaat. Voor ons een gewoon iets, maar de tulpenvelden zijn natuurlijk hele mooie grote gekleurde lappendekens.

Zoals we gewend zijn van Lemniscaat zijn er ook bij Vandaag, ergens op aarde diverse leessuggesties.

Een boek met veel weetjes en heel toegankelijk door de opzet van het boek, goed leesbare teksten en aantrekkelijke illustraties. De grootte van het boek is bovendien gemaakt om samen te bekijken. Als volwassene is het beslist de moeite waard om met je kind/kinderen in dit boek te duiken.

Leesfragment