Verstoten

Donderdag, 27 mei, 2021

Geschreven door: Sterre Collins
Artikel door: Jeannie Bertens

Verplichte kost zou ik zeggen!

[Recensie] Esther Boek kennen we als auteur van Geen kind meer, De perfecte moeder en Het leven dat ik kende. Nu heeft ze de young adult Verstoten geschreven onder het pseudoniem Sterre Collins.

Lucy is bijna zestien als we haar leren kennen in dit boek. Ze is een onzekere puber, haar zelfbeeld is laag. Lucy woont bij moeder Carleen, vader is al heel lang uit beeld, ze voelt zich door hem in de steek gelaten. Haar beste vriendin Zahra, neemt Lucy mee op sleeptouw, zij bepaalt wat en hoe ze dingen ondernemen. En Carleen doet dat thuis. Lucy is zo’n beetje onzichtbaar, er wordt amper naar haar geluisterd.

Dat verandert wanneer ze Fraser leert kennen, een knul die ruim tien jaar ouder is dan zij. Zowel Carleen als Zahra zien die jongen helemaal niet zitten maar Lucy is stapelverliefd en dat is wederzijds. Voor het eerst in haar leven is iemand écht geïnteresseerd in Lucy, Fraser zorgt er zelfs voor dat ze weer contact krijgt met haar vader. Toch gaat het niet goed met Lucy, ze zit komt verder klem te zitten. In haar hoofd woedt een strijd die ze niet kan winnen. Er is maar één manier voor haar om hier mee om te gaan en zo lang ze daar niet over praat, kan niemand haar helpen. Ook Fraser heeft zo zijn duistere geheimen. Hun relatie verdiept zich, Lucy drijft steeds verder af van haar vriendinnen en haar familie. En iedereen om Lucy heen weet dan wat het beste voor haar is maar niemand, behalve Fraser, luistert écht naar het meisje.

Sterre Collins bouwt het verhaal goed op, de twee hoofdpersonen Lucy en Fraser, worden goed uitgewerkt. Vooral Lucy wordt levensecht neergezet. Het is geen fijn verhaal, de materie die de auteur behandelt is zwaar. Toch heeft ze ervoor gekozen om dit verhaal voor deze doelgroep te schrijven en ik denk dat ze gelijk heeft. Een van de onderwerpen die aan bod komt is automutilatie in de vorm van zichzelf snijden. En ja, op dit onderwerp rust vaak een taboe. Maar als er niet over gesproken kan worden, hoe moeten tieners dan om hulp kunnen vragen?

Dans Magazine

Sterre Collins verpakt haar boodschap in een spannend verhaal dat leest als een tierelier. De schrijfstijl past mijns inziens bij de doelgroep die de auteur beoogt. Maar ik zou die doelgroep uit willen breiden naar ouders van puberkinderen en vooral ook naar leerkrachten in het voortgezet en middelbaar onderwijs. Verplichte kost zou ik zeggen! Een prima boek dus, eentje dat nog wel even doorwerkt. Vier welverdiende sterren.