Volg me

Vrijdag, 6 december, 2019

Geschreven door: Joyce Spijker
Artikel door: Carlita Van Rossum

De hoofdstukken zijn kort, de snelheid van gebeurtenissen groot

[Recensie] Influencer Claire lijkt voor de buitenwereld een droomleven te hebben. Ze straalt op al haar selfies, is veelvuldig op reis, geliefd door haar vele volgers en staat bekend als hardwerkend en professioneel. Het is een imago dat Claire graag in stand wil houden, aangezien zij het paradepaardje is van Epic, het bedrijf dat haar manager Thomas runt. Als naar buiten zou komen dat Claire verre van gelukkig is en Thomas er alles aan doet om een faillissement van zijn bedrijf te voorkomen, is de schade niet te overzien.

Wanneer journaliste Joëlle voorstelt om een documentaire te maken over Epic, zijn zowel Claire als Thomas ervan overtuigd dat dit een enorme ‘boost’ zou kunnen zijn voor de voortgang van het bedrijf. Maar Joëlle heeft haar eigen redenen om de documentaire te maken. En die zijn bepaald niet bedoeld om de ster van Epic te laten rijzen. De wereld van de influencers is er een van klatergoud, dat is een gedachte die opkomt na het lezen van deze intrigerende thriller/roman. Want als jouw
sterrenstatus alleen bestaat door de hoeveelheid “likes” die je gegund worden, in hoeverre kun je dan nog jezelf zijn? Dat is het dilemma waar Claire mee worstelt; het geeft goed weer hoe groot de schaduwkant kan zijn als je publiek bezit bent en iedereen wat van je vindt.

Joyce Spijker heeft een vlotte, hedendaagse schrijfstijl met veel ruimte voor dialoog. Het verhaal wordt afwisselend door Claire, Thomas en Joëlle verteld, waardoor het plot vanuit verschillende hoeken belicht wordt. De hoofdstukken zijn kort, de snelheid van gebeurtenissen groot. Het gevoel te moeten voldoen aan verwachtingen, iets wat als een rode draad door het leven lijkt te lopen van alle hoofdpersonen, zal herkenbaar zijn voor een groot deel van de lezers.

Het boek wordt in de media beschreven als een thriller, maar neigt naar mijn idee meer naar een psychologische roman; hoewel er wel degelijk een opbouw van spanning is, krijg je als lezer voldoende informatie mee om het einde in te kunnen schatten. Volg me draait vooral om onderlinge verhoudingen, bedoelingen en consequenties. En die ingrediënten zorgen er ook voor dat je met belangstelling blijft ‘volgen’ hoe dit gaat aflopen.

De karakters worden goed in kaart gebracht en zijn niet zwart-wit. Ook het feit dat je een wereld wordt ingetrokken die je dacht te kennen, zorgt voor een nieuwe kijk op social media en dan vooral op wat er achter de coulissen gebeurt. Ik ben benieuwd geworden naar de andere boeken van Joyce Spijker! Volg me krijgt van mij in ieder geval 4 sterren.