Wacht maar af

Dinsdag, 22 december, 2020

Geschreven door: Loes den Hollander
Artikel door: Linda Zweep

Een pittig boek!

[Recensie] Oh wat gaaf zeg. Ik mag de 26e thriller van de deze bestsellerauteur lezen. Ik weet dat ze haar persoonlijk drama heeft verwerkt in dit boek. Haar hersenbloeding met alle gevolgen van dien zijn op een sublieme wijze samengesmolten in een heftige en spannende thriller.

Het verhaal gaat over Franka. Ze is na haar hersenbloeding bijgekomen en is vijf weken van haar leven kwijt. Ze ligt in een verpleegtehuis op de revalidatieafdeling. Na de eerste twee weken in het ziekenhuis van het AMC te Amsterdam te hebben gelegen, en een zware operatie na een hersen aneurysma te hebben ondergaan. Haar geheugen laat haar in de steek en ze is is qua karakter ook veranderd. Ze reageert nu heel primair en direct. Iets wat men niet van haar gewend was.

‘Ik wil mezelf herkennen, want ik ben dezelfde nog, en toch ben ik dezelfde niet.’

Onderdeel van de eerste pagina. Deze zin vat het hele boek eigenlijk samen. Zo treffend. Ook de stand van de maan speelt een belangrijke rol. Zij voelt zich rustiger en zelfverzekerder bij volle maan. Het maakt haar ook moedig. Haar plan zal alleen lukken als het volle maan is. Franka’s moeder is overleden tijdens haar ziekbed en haar man doet erg vreemd. Halfzus Vivian en diens ex-man Dries spelen ook een belangrijke rol in deze thriller, evenals Franka’s collegaatjes en vriendinnen Felice en Famke. Tijdens de revalidatie ontvangt Franka handgeschreven kaarten met afbeeldingen erop van volle manen van haar moeder.

Je leest afwisselend hoofdstukken van de dader. En je wilt weten hoe het in elkaar zit. Want Franka wordt continu op het verkeerde spoor gezet, onder het motto van jij bent nog erg in de war. En daardoor jij als lezer ook. Ik weet onmiddellijk weer waarom ik een fan ben van Loes. De schrijfstijl is vlot en er gebeuren steeds weer vreemde en aparte situaties. Wegleggen is geen optie.

Eenmaal Franka thuis is volgen de rare gebeurtenissen en antwoorden daarop elkaar in rap tempo op. Hoe kunnen mensen zo gemeen zijn? Geld maakt meer kapot dan je lief is. Dat kun je ook hier wel concluderen. En Franka heeft het allemaal goed uitgedacht. Zonder twijfel en to the point. En Franka, ik ben ook heel benieuwd hoe jouw hortensia’s het gaan doen! Ik geef dit boek een pittige vijf sterren.