Weg met wollig

Dinsdag, 5 juli, 2022

Geschreven door: Esther van der Voort, Huibert-Jan van Roest
Artikel door: Hanneke van de Water

[Recensie] De auteurs van dit boek, Huibert-Jan van Roest en Esther van der Voort, nemen duidelijk stelling tegen ‘wollige’ taal. Wanneer jij je eveneens met regelmaat irriteert een wollige taal en hol geblaat, dan is dit bij uitstek een boek voor jou.

Met name binnen de advocatuur en het notariaat is het omslachtige taalgebruik haast standaard, maar ook ambtenaars en veel managers kunnen er wat van. Ze zijn voor de gemiddelde mens zelfs nauwelijks te begrijpen. Van Roest en Van der Voort komen beiden uit een wereld waar ze dagelijks met dit vreemde, omslachtige taalgebruik werden geconfronteerd en vonden elkaar in hun gezamenlijke ergernis. Notabene als stand-up comedians op het podium, waar ze leerden dat je alleen applaus krijgt als je heldere taal spreekt. Sindsdien leren ze anderen hoe je dat doet.

“Wollige teksten? Iedereen heeft er een beeld bij. Maar om precies te zeggen wat een tekst wollig maakt en hoe je die wolligheid weg krijgt, is nog wat anders.”

Het boek opent niet alleen de ogen van de mensen die zelf met regelmaat ‘wollige’ taal bezigen, maar is ook nog eens uiterst vermakelijk. Daarnaast geven Van Roest en Van der Voort talloze tips om een boodschap in begrijpelijke taal over te brengen. Praktisch en direct toepasbaar.

Schrijven Magazine

De schrijfstijl van de auteurs is –hoe kan het ook anders- toegankelijk en plezierig, maar vooral doorspekt met heel veel humor. Simpelweg omdat de auteurs je continu een spiegel voorhouden, we doen het namelijk allemaal zo nu en dan… dat bláten… We maken ons er ‘schuldig’ aan op momenten waarbij wed denken dat het nodig is of verwacht wordt. Een speech, een pitch, een gesprek met iemand die het gewend is om wollige taal te bezigen. Weg met wollig laat zien dat al die wol helemaal niet nodig is en, wanneer je heldere, transparante taal spreekt of schrijft, je veel beter overkomt en dus… sneller je doel zal bereiken.

“Hypothese – De term wordt in de wetenschap wel gebruikt als synoniem van ‘onderzoeksvraag’. De term wordt echter ook gebruikt voor ‘verondersteld antwoord op de onderzoeksvraag’. Wie een uitgevoerd onderzoek degelijk wil beschrijven, gebruikt het woord ‘hypothese’ en voegt daar vervolgens onmiddellijk aan toe wat hij nu precies met dat woord bedoelt, en zo verzuipt de gemiddelde lezer al in de eerste alinea van een gemiddeld onderzoek in een overdaad aan nuances.”

Kortom, Weg met wollig is niet alleen een aanrader voor mensen die, vanuit hun functie, gewend zijn aan wollige taal, maar feitelijk voor elke taalliefhebber.

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi