Wetteloos

Zaterdag, 4 februari, 2017

Geschreven door: Kathy Reichs
Artikel door: Joop Liefaard

Als kinderen vermoord worden

[Recensie] Tijdens een vuurgevecht tussen twee motorbendes wordt de negenjarige Emily Anne Toussaint dodelijk getroffen. Het is een misdaad die antropoloog Temperance Brennan zo diep raakt dat zij op vrijwillige basis gaat samenwerken met de politie om de dader te vinden. Tijdens het onderzoek worden in een oud graf de stoffelijke resten van drie vermoorde personen gevonden. Een daarvan is van een jonge tiener die honderden kilometers ver van Montreal verdween. Het is een raadsel waarom haar botten zover van haar ouderlijk huis worden gevonden. Temperance kan bij haar onderzoek niet rekenen op de steun van haar vriend, inspecteur Andrew Ryan. Hij lijkt na beschuldigingen over betrokkenheid bij drugshandel van de aardbodem verdwenen.

Kathy Reichs (1948) is professor forensische antropologie en zij introduceerde haar protagoniste Temperance Brennan in 1997 met de thriller Déjà Dead. Het derde boek in de serie had als titel Fatale keuze en werd in 2000 uitgegeven. Wetteloos is een heruitgave van deze thriller. De serie over Temperance Brennan is met achttien afleveringen tot nu toe, lang en vormt ook de basis voor de succesvolle televisieserie Bones.

Kathy Reichs heeft een frisse manier van schrijven. Ze slaagt er goed in om ingewikkelde forensische theorieën en onderzoeksmethoden duidelijk uit te leggen en een eigen plaats te geven in het politieonderzoek. Ook in Wetteloos is dat weer het geval. Het is fascinerend te lezen welke bijdrage en invloed de forensische wetenschap heeft bij het oplossen van misdaden. Haar uitgebreide kennis op dit terrein en de toegankelijke passages hierover maken het lezen van dit boek aangenaam. De droge humor en de goed uitgewerkte personages dragen hier ook aan bij.

Toch ontkomt ook Kathy Reichs er niet aan dat er in een dergelijk lange serie een zekere sleetsheid optreedt. Wie de serie volgt zal ervaren dat dit proces zich bijna ongemerkt voltrekt. Ook besteedt ze veel aandacht aan hoe Temperance zich kleedt, wat ze eet, welke route ze met haar auto neemt en de daarbij behorende beschrijving van de omgeving. Dit zijn zaken die er eigenlijk niet veel toe doen maar keren steeds weer terug en leiden teveel af van de hoofdzaak van het verhaal, de misdaad en het oplossen daarvan.

Wetteloos is een plezierige thriller die het vooral moet hebben van de wetenschappelijke invalshoeken die een steeds belangrijkere rol spelen bij het oplossen van misdaden. Helaas komt er in het boek ook overbodige ballast voor maar als je daarmee kunt leven, heb je met Wetteloos een acceptabele thriller in handen.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles