Whiteout

Zaterdag, 15 april, 2023

Geschreven door: Nicola Yoon
Artikel door: Sanne de Jong

Een winters liefdesverhaal

[Recensie] Keer nog even terug naar de winter met deze heerlijke liefdesverhalen. In Whiteout hebben maar liefst zes auteurs hun krachten gebundeld om een divers en inclusief verhaal te schrijven, waarbij de liefde een grote rol speelt. Er is namelijk niets zo fijn dan om in de winter samen te zijn!

Stevie heeft het verknald. Ze heeft namelijk tegen haar vriendin Sola betoogd hoe liefde niets anders is dan een chemische reactie. Niet heel handig als je een relatie hebt en je vriendin juist gek is op romantiek. Daarom trommelt Stevie al haar vrienden en vriendinnen op om een groot, magisch gebaar te maken: de enige manier om Sola terug te winnen.

Gebundelde krachten
Whiteout
 is geschreven door zes auteurs: Nicola Yoon, Dhonielle Clayton, Tiffany D. Jackson, Nic Stone, Angie Thomas en Ashley Woodfolk. Iedere auteur heeft een hoofdstuk geschreven. In het nawoord staan hints om erachter te komen wie wat geschreven heeft.

Met elkaar hebben ze er eigenlijk een soort puzzel van gemaakt, want alle hoofdstukken zijn met elkaar verbonden door het verhaal van Stevie en Sola. Zij moeten namelijk Stevie helpen om een groots gebaar naar Sola te maken, zodat Stevie haar kan laten zien hoeveel ze van haar houd. Maar alle vrienden hebben zo ook hun eigen liefdesverhaal. Terwijl zij Stevie helpen en voor haar halen wat ze gevraagd heeft, krijgen zij (ieder in een eigen hoofdstuk) ook te maken met de liefde.

Korte verhalen
Elk hoofdstuk is geschreven vanuit een van de personages, behalve bij het hoofdstuk van Mason en Ava, daar lees je in hetzelfde hoofdstuk vanuit beide personages. Dit zorgt ervoor dat het een afwisselend boek is, want eigenlijk lees je allemaal korte verhalen. Het zijn geen hele diepgaande verhalen, maar ze zijn wel fijn om te lezen. Het is mooi om te lezen hoe vrienden en geliefden voor elkaar van alles overhebben. Bovendien hebben de verhalen op hun eigen manier allemaal een ‘happy end’, wat ervoor zorgt dat je een warm gevoel krijgt.

Whiteout is geschreven toen de corona-pandemie net voorbij was, dus dat zie je ook terug in het boek. Jordyn wil bijvoorbeeld liever met de auto dan met het vliegtuig, want dan heb je geen last van mensen die geen mondkapje dragen en al hun ziektekiemen verspreiden. Je zou bijna vergeten dat we inderdaad al die tijd met mondkapjes gelopen hebben.

Vier de liefde
De Zwarte liefde en diversiteit wordt gevierd in dit boek. Het is mooi hoe deze auteurs hun krachten hebben gebundeld om dit uit te dragen. Hopelijk kunnen vele mensen zich hierin herkennen. Soms wordt er misschien net iets teveel nadruk op gelegd, waardoor het je als lezer bewust gaat opvallen. Zelfs J.K. Rowling wordt er op een gegeven moment bijgehaald. Maar de liefde wordt gevierd en niets is zo belangrijk als dat.

Haal Whiteout nog snel in huis om het onder een dekentje op de bank te kunnen lezen of bewaar het tot de volgende winter. Het is een heerlijk winters verhaal, waarin koppels hun geluk vinden en de liefde zegeviert. Een heerlijk verhaal om even weg te dromen naar een wit landschap en waarbij je een glimlach op je gezicht krijgt.

—

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Whiteout