Winterwonder

Dinsdag, 29 december, 2020

Geschreven door: Nora Roberts
Artikel door: Jeannie Bertens

Heerlijke lectuur voor deze tijd van het jaar

[Recensie] Elk jaar in december zoek ik in alles de Kerstsfeer op. Op Spotify maak ik een lijst met kerstliedjes, ik stof de kerstballen af en zoek de nodige kaarsen bij elkaar om ze vervolgens aan te steken. De keuken verspreidt heerlijke geuren, mijn persoonlijke keukenprins houdt zich daarmee bezig en ik? Ik nestel me op de bank met een mooi boek waarin Kerst een hoofdrol speelt. Een van mijn favoriete auteurs is dan Nora Roberts. Ze heeft meer dan tweehonderd romans geschreven, een ongelofelijk aantal. Daarnaast heeft ze onder het pseudoniem J.D. Robb ook nog eens een flink aantal misdaadromans geschreven. Haar vlotte schrijfstijl maakt dat je haar boeken bijna niet weg kunt leggen. Ze zijn vaak spannend maar zeker ook romantisch. En met Kerst wil ik dat laatste. Dus koos ik voor Winterwonder, een bundel van twee kortere romans. De eerste roman, Een droom voor drie, verscheen oorspronkelijk in 1988. De tweede, Lieve Kerstman verscheen voor het eerst in 1994.

Een droom voor drie

Radley Wallace en zijn moeder Hester verhuizen naar een grotere flat. Hester heeft een nieuwe baan en kan zich daardoor een betere flat veroorloven. Hester en Bradley staan er alleen voor. De vader van Bradley is al lang geleden met de noorderzon vertrokken en sindsdien vormen ze samen één front. Radley is een heerlijk knulletje die zich helemaal kan verdiepen in de stripserie rondom de held Zark. In hun nieuwe flatgebouw maken zij al gauw kennis met Mitch Dempsey als per ongeluk hun pizza’s bij hem worden afgeleverd. Mitch blijkt striptekenaar te zijn, en Zark is zijn creatie. Radley is meteen verkocht en wordt de beste maatjes met Mitch. Ook Mitch is dol op Radley maar hij heeft stiekem ook een oogje op zijn moeder. Pech voor hem want Hester is niet van plan om nog ooit een man in haar leven toe te laten, laat staan dat ze afhankelijk van hem wil worden! Mitch zet zijn beste beentje voor en Radley helpt hem natuurlijk maar of het effect heeft?

Lieve Kerstman

In deze kortere roman leren we de tweelingbroertjes Zeke en Zack kennen. Ze zijn zes jaar en gaan voor het eerst écht naar school. Daar zien ze best tegen op vooral ook omdat ze geen moeder hebben die er altijd voor hen is. Ze besluiten de Kerstman om dé mama aan hem te vragen. Voor de zekerheid voegen ze er nog een lijstje met eisen waaraan dé mama moet voldoen aan toe. En dan begint voor hen het grote afwachten. Zou de Kerstman hun wens kunnen vervullen? Intussen zit hun vader Mac Wallace helemaal niet te wachten op een nieuwe vrouw. Hij heeft zijn neus gestoten met de moeder van de tweeling die hen zo gauw ze enigszins kon, in de steek heeft gelaten. Sindsdien is hij vader en moeder tegelijk en dat gaat hem, met behulp van zijn familie goed af. Zeke en Zack doen enorm hun best om de Kerstman een handje te helpen want hun vader strubbelt danig tegen. Kunnen zij hem op andere gedachten brengen?

Wat heb ik weer genoten van deze twee romans! Ik weet het, het is geen hoogstaande literatuur maar het is wél vakkundig geschreven. Je wordt in het verhaal gezogen en het laat je niet meer los totdat je weet hoe het afloopt. En hoewel het een tikje voorspelbaar is, weet de auteur er dan nog een onverwachte draai aan te geven. Kortom heerlijke lectuur voor deze tijd van het jaar. De sneeuw valt volop, er is warme chocolademelk en natuurlijk zijn er zelfgebakken koekjes en niet te vergeten is er pure romantiek. Genieten dus! Vier sterren voor dit leuke boek in Kerstsfeer.

Identiteit

Drakenhart 3 - Ontvouwen

Nachtwerk