Zeb.

Zaterdag, 21 april, 2018

Geschreven door: Gideon Samson
Artikel door: Antoinette van Steeg

Een schoolklas, een zebra en elf absurde verhalen die op bijzondere wijze samenkomen

[Recensie] In elf hoofdstukken maken we kennis met de klas van juf Cato waar Zeb. een van de leerlingen van de klas is. Maar Zeb. heet Ariana, dus waarom noemt iedereen haar dan steeds Zeb.?

Per hoofdstuk leren we de leerlingen steeds beter kennen. In elk hoofdstuk verteld een van de leerlingen een bijzonder of leuk verhaal. Zo houdt Lev een spreekbeurt over Bruno (een 46-jarige maan) en wil Annabelle een leeuw voor haar verjaardag. Niemand lijkt zich echt druk te maken over de dingen die niet kunnen, behalve Maximiliaan. Hoe kan het dat iedereen gelooft dat 2+2 echt 5 is! Omdat hij ziek is geweest, was hij die dag niet bij de uitleg van juf Cato. Maximiliaan gaat op onderzoek uit om zijn gelijk te bewijzen. Zal hij overtuigd blijven van zijn eigen gelijk?

Elk hoofdstuk lijkt op zichzelf te staan, maar schijn bedriegt. Zo af en toe schrijven de leerlingen over elkaar. Maar één ding staat boven kijf: de gebeurtenissen kunnen niet echt zijn. Zo komen ze samen op 30 februari voor de bruiloft van juf Cato, heeft een familie een hikprobleem waarbij de familie een bijzondere oplossing bedenkt en wordt het huilen afgeschaft. Wanneer speelt fantasie een rol en wanneer is het werkelijkheid?

Zeb. is een boek dat je eigenlijk meerdere keren moet lezen. Elke keer ontdek je weer wat grappigs in één van de hoofdstukken en telkens verschijnt er weer een glimlach op je gezicht.

Over de auteur

Auteur van Zeb. is Gideon Samson die samenwerkt met de debuterende illustrator Joren Joshua. Samson is niet de echte achternaam van Gideon maar het is niet bekend wat deze wel is. Bekend is dat zijn echte achternaam moeilijk uitspreekbaar is. Op 25-jarige leeftijd was Gideon Samson de jongste winnaar ooit van de Zilveren Griffel met zijn boek Ziek. Met Zeb. heeft hij onder de naam Gideon Samson zijn 9de boek op zijn naam staan. Hij heeft al meerdere prijzen gewonnen waaronder de Zilver Griffel, Vlag en Wimpel, en Gouden Lijst. Daarnaast zijn er al verschillende boeken vertaald in het Deens, Duits en Spaans. Onder de naam Menno Fernades heeft hij in 2014 één boek uitgebracht, De scheids.

Over de illustrator, Joren Joshua, is nog niet veel bekend omdat hij met Zeb. zover bekend zijn eerste boek getekend heeft. Wat mij betreft mag hij nog aan veel boeken meewerken. Zeb. is niet alleen een prachtig boek om te lezen maar voor het oog is het boek net zo aantrekkelijk.