Zeven dagen in Matilo

Zaterdag, 7 januari, 2023

Geschreven door: Rick Vermunt
Artikel door: Silke Wimme

Thriller-novelle over het oude Rome

[Recensie] Rick Vermunt heeft reeds enkele fantasy verhalen op zijn naam staan, telkens bevatten deze enkele historisch elementen. De magistraat Aurelius wordt door zijn superieuren in Rome uitgestuurd naar het Fort in het verre Matilo. Aangekomen in Matilo treft hij er een en al chaos aan. Het fort gaat gebukt onder de wreedheden van zijn leiders, die corrupt zijn. Meer en meer soldaten deserteren en dan wordt er ook nog eens een aantal moorden gepleegd. Dan wordt Aurelius zelf bedreigd. Hierdoor wordt hij verplicht samen te werken met zijn vijanden, de Barbaren.

Zeven dagen in Matilo is een novelle geschreven met veel zorg. De auteur heeft duidelijk grondig research gedaan. Heel wat Nederlandse lezers, met een liefde voor geschiedenis, genieten van dit verhaal. Rick Vermunt houdt de naamgevingen aan die van toepassing waren onder het Romeinse bewind, zo staat Matilo voor Leiden. Hiernaast geeft hij ook uitgebreid aandacht aan de setting: de omgeving, hoe zag Nederland er toen uit, welke volken leefden er toen, wat was hun relatie onderling. Alles wordt op een feitelijke manier gebracht.

Aurelius vertelde alles vanuit de ik-persoon. Ondanks dat hij de verteller is, heeft zijn personage weinig diepgang. Wie is hij? Waar kwam hij vandaan? Ook bij de nevenpersonages mist de diepgang. Alle karakters worden oppervlakkig voorgesteld. Misschien had het verhaal iets uitgebreider mogen zijn, zo had de auteur meer ruimte kunnen creëren om zijn personages beter uit te werken.

De plot is spannend, maar er wordt net iets teveel verklapt in de korte inhoud op de achterflap van het boek. Hierdoor valt al te raden in welke richting het verhaal gaat en is het geheel minder pakkend. Zeven dagen in Matilo is een onderhoudende thriller-novelle, dat toch naar meer smaakt. Het boek had van mij toch enkele tientallen pagina’s langer mogen zijn.

Foodlog

Eerder verschenen op Boeken-cast