Zo doe je dat, je levensverhaal schrijven

Donderdag, 3 oktober, 2019

Geschreven door: Brenda van Es
Artikel door: Patrice van Trigt

Een boek dat verhelderend en best inspirerend is

[Recensie] Iedereen maakt dingen mee in het leven. Gebeurtenissen en emoties wisselen elkaar continu af en dat je hele leven lang. Gekscherend zegt iedereen misschien weleens dat er wel een boek geschreven zou kunnen worden over alles dat je meemaakt of hebt meegemaakt. De meeste mensen houden het bij die uitspraak of een sporadische gedachte maar anderen laten het daar niet bij en overwegen duidelijk hun verhaal op papier te zetten. In hun hoofd is ‘het verhaal’ immers mooi uitgedacht. Maar wat dan? Hoe zet je een verhaal in je hoofd om naar een boek, hoe werkt dat nou? Iets dat zó dichtbij is, iets van jou, ervaringen die voor jou belangrijk zijn, belangrijk genoeg om ze te willen delen met anderen. En dan het liefst nog lezenswaardig ook. Is jouw leven, jouw levensverhaal interessant genoeg om anderen aan het lezen te krijgen en het liefst ook te houden?

Hoe vaak ikzelf de gedachte heb gehad om te gaan schrijven is inmiddels ontelbaar. Als veellezer ervaar je zoveel verhalen van anderen dat je inspiratie genoeg krijgt. Maar een waargebeurd verhaal, je levensverhaal, dát is toch iets heel anders. Zoals het boek ‘Zo doe je dat…’ is opgebouwd, de opdrachten die er worden gegeven lijkt het niet zo moeilijk. De instructie en triggers zijn duidelijk en zouden je net over die drempel heen kunnen trekken om je gedachten écht op papier te zetten.

Het is meteen duidelijk te merken dat Van Es thuis is in deze materie. Ze beschrijft alles duidelijk, de opbouw van het boek is helder en toegankelijk. Het doet aan als een workshop die zich makkelijk laat volgen. Van Es laat het eerlijk gezegd best eenvoudig lijken. Ik kan me daarom ook heel goed voorstellen dat dit een goed handboek is voor potentiële schrijvers die er aan denken hun levensverhaal (maar ook andere verhaalvormen want veel tips lijken me universeel toepasbaar) op papier te zetten. Als lezer zijnde vond ik dit boek verhelderend en best inspirerend. Het heeft mij weliswaar niet verleid om de pen te pakken, maar dat zegt ook niet alles. Dit boek is het beste te omschrijven als een papieren coach en kan in mijn optiek een goede zet zijn om te beginnen met schrijven voor diegene die dat al in gedachten heeft. Want zoals met alles, wáár begin je? Mocht je schrijfaspiraties hebben dan zou dit boek zomaar een optie kunnen zijn, geef het een kans zou ik zeggen. En dat hoeft niet eens per se een autobiografie te zijn, de tips en tricks zijn dusdanig van algemene aard dat het op ieder genre wel van toepassing kan zijn. Inhoudelijk een leuk boek maar de cover zou me niet uitdagen het in de winkel op te pakken. Drie sterren.