Zonnebloemzussen

Vrijdag, 24 september, 2021

Geschreven door: Martha Hall Kelly
Artikel door: Silke Wimme

Amerikaanse burgeroorlog

[Recensie] Sinds mijn jeugd ben ik gefascineerd door de Amerikaanse burgeroorlog. Ik kon maar niet begrijpen hoe goede vrienden tegenover elkaar kwamen te staan en elkaar vermoorden in gruwelijke gevechten. Slavernij kon ik al helemaal niet vatten. Boeken van Alex Haley, John Jakes en zelfs Margaret Mitchell heb ik niet alleen verslonden, het zijn mijn persoonlijke pronkstukjes in mijn huisbibliotheek. Zonnebloemzussen staat nu tussen hen, niet alleen inhoudelijk maar ook stilistisch past het volledig in hetzelfde rijtje.

Het verhaal begint aan de vooravond van de burgeroorlog en volgt verschillende personages. De New Yorkse Georgeanna Woolsey, is van goede komaf en er wacht haar een mooi leventje in de high society. Maar ze zet zich er tegen af door een verpleegstersopleiding te volgen en samen met haar zus Eliza naar het front te trekken. Ze verzorgt er de gewonde soldaten op de hospitaalschepen. Niet alleen de aanblik van de gruwelen van een oorlog maken het haar niet makkelijk, maar ze moet zich bovendien ook nog eens bewijzen in een harde mannenwereld.

Jemma werkt op de Peeler plantage in Maryland. De vorige eigenares Tandy Rose behandelde haar goed, ze leerde zelfs lezen en had toegang tot de uitgebreide bibliotheek. Er was haar vrijheid beloofd, maar toen Tandy Rose stierf erfde de wrede Ann-May de plantage. Ze leeft nu in dagelijkse angst voor LeBaron, de barbaarse opzichter die het op haar gemunt heeft. Maar ze wordt ook bijna dagelijks mishandeld door Ann-May. Vrijheid is het enige dat ze wil en samen met haar familie smeedt ze een plan.

Ann-May, de eigenares van de Peeler plantage is een harteloos iemand. Ze straft haar slaven vaak, is spilziek en lijkt wel harteloos te zijn ten opzichte van haar omgeving: man, zus, moeder, … alleen tegenover haar broer is niet. Wanneer hij echter omkomt in de oorlog wordt Ann-May nog boosaardiger.

Hoewel Zonnebloemzussen het derde deel van een trilogie is, kan je het boek perfect als een standalone lezen. Ik werd aangetrokken door de korte inhoud en mijn interesse in de Amerikaanse burgeroorlog. De voorgaande delen had ik ook niet gelezen. Deze gaan telkens over een andere periode en als je de boeken chronologisch zou lezen volgens de periode waarin ze zich afspelen is Zonnebloemzussen de eerste.

De auteur hanteert een leuke schrijfstijl, gedetailleerd waar nodig en luchtig wanneer het verhaal er naar vraagt. Bovendien heeft ze oog voor detail waardoor het geheel nauwkeurig gebracht wordt. Het is alsof Martha Hall Kelly je meeneemt in een tijdscapsule naar Amerika ten tijde van de burgeroorlog: slavernij, plantages, ziekenhuizen, slagvelden, high society, … . Van Washington naar New York en van Maryland tot aan Gettysburg, we krijgen een compleet beeld en hoe het moet geweest zijn om daar destijds te hebben gewoond. Ik ben helemaal fan en werd zelfs helemaal opgeslorpt door het verhaal.

Interessant was dat er zelfs aandacht ging naar hoe het was om vrouw te zijn en je mannetje te staan in een mannenwereld. De drie personages moeten zich weten te redden in een tijd waar mannen domineerden. Georgeanna heeft goede ideeën maar er lijkt wel niemand naar haar te luisteren, want ze ‘’is maar een vrouw’’. Via haar leren we de eerste vrouwelijke arts van Amerika kennen, dokter Elizabeth Blackwell, die het zeker ook niet makkelijk heeft gehad. Hiernaast is er nog Jemma die zich moet verzetten tegen de wrede LeBaron en Ann-May die als vrouw haar eigen plantage moet weten te runnen. Het belangrijkste thema blijft wel het abolitionisme, die gesteund werd door de ganse familie Woolsey.

Schrik niet van de dikke pil, het boek leest vlot en voor je het weet heb je hem helemaal uit. Wat heb ik van dit boek genoten. Voor mij mag de auteur zich zeker meten met enkele groten binnen dit genre zoals Alex Haley die we allemaal kennen van Roots. 5 dikke sterren!

Silke

Woolsey-Ferriday 3 - Zonnebloemzussen

Russische rozen