Bast

Dinsdag, 29 november, 2022

Geschreven door: Lucas de Waard
Artikel door: Lalagè

Heel wat stof tot nadenken

[Recensie] Op de dag dat Gwen een man doodt met haar bijltje, verandert alles. Tot dan woont ze samen met Mads in het lila huis, diep in de bossen. Andere mensen zijn er niet meer. Mads vertelt weleens over de tijd dat die er nog wel waren. Hij woonde in een dorp met blauwe huizen en Gwen was zijn achterbuurmeisje. Op een dag kwamen de barbaren. Mads wist dat dat zou gebeuren en hij had geprobeerd ervoor te waarschuwen, maar niemand wilde naar hem luisteren. Doordat hij op zijn hoede was, lukte het hem om te vluchten. Toevallig kwam hij Gwen tegen, die toen vier jaar was, en hij had haar gered.

Spannend
Bast begint met Gwen die de man doodt, waardoor het meteen spannend wordt. Deze scène komt halverwege het boek terug. Eerst springt het verhaal terug in de tijd en wordt het leven van Gwen en Mads beschreven. Alles wat Gwen weet en kan, heeft ze van Mads geleerd, waaronder precies haar doel raken met haar tomahawk. Het jagen op dieren is nodig om te overleven. Gwen kan ook lezen en schrijven, al is er maar één boek in huis: een woordenboek. Ik vind het boeiend om te lezen hoe de twee samen leven. Ze hebben filosofische gesprekken en stukje bij beetje kom je als lezer te weten hoe hun leven was en is.

Magisch-realisme
Omdat er altijd gevaar op de loer ligt in het bos, mag Gwen niet meer dan honderd stappen van Mads vandaan gaan. Als ze dat toch probeert, voelt hij het meteen. Maar Gwen verlangt naar meer vrijheid. Als ze zestien jaar is, ontdekt ze een holle boom. Wanneer ze daarin stapt, komt er een soort magisch-realisme om de hoek kijken. Via de boom komt ze een andere wereld. Het is er donker en toch kan ze er dingen waarnemen. Ze vertelt er niks over tegen Mads. Het donker verleidt Gwen om tegen hem te liegen, om zo het touw door te snijden.

Kort daarna doodt Gwen de onbekende man en gaat ze met Mads op reis. Dan wordt het verhaal nog meeslepender. Ik zal niet verklappen wat er gebeurt, want ik had het niet verwacht en het zet het hele boek in een ander daglicht. Voor Gwen is het ingrijpend. Voor de lezer levert het heel wat stof tot nadenken op. Lucas de Waard heeft dit heel knap uitgedacht.

Eerder verschenen op Lalagè leest

Kraaien tellen

De kamers