Bevrijd

Maandag, 21 september, 2020

Geschreven door: Amy McCulloch
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Het slotstuk in een fantastische duologie

[Recensie] Bevrijd is het slotstuk in een fantastische duologie waarin het verhaal van Lacey verder gaat vanaf het moment dat ze haar baku Jinx kwijtraakte. In het eerste deel werd al snel duidelijk dat het stukje schroot wat Lacey opknapte zodat er een prachtige level 3 baku ontstond, niet zomaar een baku was, maar eentje met een eigen wil. Al snel blijkt dat een van de directeuren van Moncha, het bedrijf dat de baku’s heeft ontwikkeld, snode plannen heeft en om deze door te kunnen zetten moet Jinx vernietigd worden. Het is aan Lacey, haar vrienden en hun baku’s om ervoor te zorgen dat deze plannen niet doorgezet kunnen worden.

Vanaf het moment dat ik de eerste pagina’s van Jinxed las, wist ik dat dit een van mijn lievelingsboeken zou worden. Wat een fantastisch, maar vooral origineel verhaal heeft Amy McCulloch verzonnen en ik was dan ook dolblij dat afgelopen maand het tweede boek is verschenen. Dit boek gaat verder waar het verhaal eerder eindigde en ondanks dat het anderhalf jaar geleden was dat ik boek een dichtsloeg, wist ik meteen weer hoe het verhaal verging waardoor ik er vanaf de eerste pagina weer lekker in zat.

Het verhaal zelf is iets duisterder dan eerder. Waar deel 1 zich vooral afspeelde op de eliteschool en het hier voornamelijk draaide om de onderlinge competities die op de school gehouden worden, focust dit boek zich vooral op de wereld waarin baku’s een rol spelen en op de zoektocht naar Jinx en Monica. Toch neemt dit niet weg dat de opzet van het verhaal erg goed bedacht is. Het stukje technologie dat wordt omschreven met behulp van de baku’s en wat er allemaal mogelijk is, laat je als lezer nadenken over in hoeverre dit in onze eigen toekomst ook toegepast zou kunnen worden. Hierbij zie ik als lezer zowel hele positieve aspecten, maar zeker ook dingen waarvan ik niet vrolijk zou worden als dit in werkelijkheid gerealiseerd zou worden.

Amy McCulloch heeft met Bevrijd een mooi geheel geschreven in deze duologie over Lacey en Jinx. Het boek wordt mooi afgesloten en toch is er ruimte gelaten om eventueel nog een vervolg aan het verhaal. Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat dit boek ervoor heeft gezorgd dat ik nog enthousiaster ben geworden over de schrijfstijl van Amy. Dit verhaal krijgt van mij dan ook dik verdiend de volle vijf sterren.

Bevrijd

Auteur:
Amy McCulloch