Jinxed

Zaterdag, 16 maart, 2019

Geschreven door: Amy McCulloch
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Een goed en vooral origineel verhaal

[Recensie] Lacey leeft in een wereld waarin iedereen op een bepaalde leeftijd een baku krijgt. Dit is een robot-huisdier waarmee je veel meer kan dan met een smartphone. Haar grootste droom is om ooit te werken voor het bedrijf dat de baku’s ontwikkelt, maar daarvoor moet ze wel aangenomen op een eliteschool. Het grootste probleem is echter dat Lacey zich geen dure level 3 baku kan veroorloven en dit is het minimale niveau dat nodig is om toegelaten te worden. Wanneer ze echter de resten van een kapotte level 3 baku vindt, verandert alles en Lacey krijgt de kans om zichzelf te bewijzen.

Toen ik hoorde dat dit boek zou verschijnen trok het verhaal meteen mijn aandacht. Ik ben zelf van de generatie waarbij de tamagotchi een ware rage was. Ieder vrij moment was ik bezig om dit virtuele diertje te verzorgen en toen ik de omschrijving van Jinxed las moest ik hier meteen weer aan denken.

Het boek zelf begint met een ietwat te lange intro, voor mijn gevoel en hierdoor duurde het even voordat ik goed in het verhaal zat. Maar vervolgens las het verhaal ontzettend vlot en wilde ik eigenlijk niet meer stoppen met lezen. Het grappige vond ik dat ik naast de tamagotchi’s nog een rage uit mijn jeugd herkende namelijk Pokémon. Hierdoor was het voor mij ook nog eens een soort van trip down memory lane. Ik heb geen flauw idee of Amy McCulloch hiervan haar inspiratie heeft verkregen, maar ik vond dat het boek hierdoor een extra dimensie kreeg.

Jinxed wordt heel beeldend verteld. Hierdoor heb je het idee als lezer dat je zelf aanwezig bent in het verhaal en je kan jezelf echt een beeld vormen over een wereld die misschien over een aantal generatie daadwerkelijk lijkt op de onze.

Naast dat het een verhaal is over robot-huisdieren, liet de schrijfster ook voldoende ruimte over om er een pakkend verhaal van te maken. Het speelt zich voornamelijk af op en rondom een school waardoor het een typische Young adult wordt, waarbij tevens verliefdheid en ruzies niet ontbreken. Richting het einde werd het verhaal steeds spannender en vooral het einde zelf was erg spannend. Doordat het verhaal niet mooi werd afgesloten, was ik benieuwd of er ook een tweede deel zou verschijnen en na wat zoeken op internet zag ik dat dit gelukkig het geval is.

Concluderend kan ik stellen dat ik het echt een goed en vooral origineel verhaal vond. Ik kan me niet heugen dat ik eerder een verhaal heb gelezen waarbij het grotendeels draait om robot-dieren. Wel vond ik dat de intro iets minder uitgebreid had gemogen waardoor het verhaal iets vlotter op gang was gekomen. Hierdoor krijgt het boek van mij dan ook 4,5 ster en ik kan niet wachten totdat deel 2 verschijnt.

Bevrijd

Auteur:
Amy McCulloch