Blogtour ‘De gifgenoten 1, De gifgave’

Maandag, 25 april, 2022

Geschreven door: Rani de Vadder
Artikel door: Joke Zwier

‘Vertrouwen’

Rani De Vadder schreef haar eerste boekje toen ze tien jaar was en haalde daarmee de lokale krant. De Vadder heeft jarenlang korte verhalen en gedichten op Wattpad, een online platform voor verhalen, gepubliceerd. In 2020 debuteerde zij met Toxine, een fantasy, De gifgave is het eerste deel in de young adult serie De gifgenoten.

Het verhaal laat in het begin meteen al een bepaalde dreiging zien voor hoofdpersonage Zaya die in een hoek gedreven wordt, om haar gave waar ze zich niet van bewust is. Doordat ze gewond raakt, is ze op te sporen voor De gifgenoten en wordt met geweld meegenomen. Dit is het begin van een lange lijdensweg voor Zaya, want ze willen haar een gifgenoot maken, omdat zij speciaal bloed heeft. Maar of Zaya dit ook wil?

“Haar bloed was magisch, zinderend en levend, net zoals haar botten.”

Om een gifgenoot te worden moet er heel wat getraind worden en zal Zaya onder andere slangenkennis opdoen. De andere verhaallijnlijn is die van Asper, de prins die wegloopt en zich aansluit bij de beenderbezweerders. Om een beenderbezweerder te worden moet hij veel trainen en een speciale opdracht uitvoeren, die hem in aanraking brengt met Zaya.

Het verhaal is opgedeeld in drie delen; De leerling, De opdracht en De verrader. Het citaat dat onder elk fraai geïllustreerd deel staat slaat op het achterliggende gedeelte en is heel toepasselijk. De verhaallijn zit goed in elkaar en er is een onderhuidse dreiging, die maakt dat doorlezen de enige optie is. De Vadder heeft een vlotte schrijfstijl zonder moeilijke woorden. Het is goed te merken in de uitdieping van de personages en de ontwikkeling in het verhaal, dat de Vadder ervaring heeft in het schrijven van verhalen. Zowel Zaya als Asper ontwikkelen zich volop en durven fouten te maken, waarvan ze de gevolgen onder ogen moeten zien. De groei die zij doormaken is realistisch en de lezer kan niet anders dan beiden in zijn hart te sluiten. Zaya is gekweld en worstelt met zichzelf. “Er zat iets wilds en dierlijks in haar, maar bovenal iets wanhopigs.”. Asper wil alleen het goede in de mensen zien en vertrouwen hebben. Het verhaal leest als een avontuur, waarbij menig hart sneller zal slaan. Gevechten, magie, en slangengif vormen een mooie combinatie in De gifgave, waarin de gifgenoten de duistere kant vormen en de beenderbezweerders de goede kant.

De gifgave is een verhaal dat bol staat van onverwachte plotwendingen en emoties.

Joke