De internauten: Oorsprong

Vrijdag, 5 november, 2021

Geschreven door: R. Wade
Artikel door: Severine Lefebre

Het lot van de mensheid ligt in hun handen

[Recensie] De wereld moet worden gered, en daarvoor zijn er nieuwe helden nodig. Zeven jongeren worden hiervoor gekozen: Sky, Wolf, Phoebe, Harper, Florence, Aurora en Charlie. Ze worden in korte tijd klaargestoomd om een machtige vijand op het internet tegen te houden. Het wordt een ware strijd volgens de mythische Odyssee vol gevaar. Hun missie is duidelijk: red de mensheid!

Oorsprong is het eerste Young Adult boek van R. Wade. Achter deze naam schuilt het auteursduo Ria Maes en Aron Wade. Samen schreven ze al meerdere succesvolle thrillers. In maart 2021 debuteerde het duo met hun jeugdboek Mission One bij Uitgeverij Hamley Books.

Wie het jeugdboek Mission One al heeft gelezen, zal tijdens het lezen van Oorsprong af en toe een déjà-vugevoel hebben. Beide boeken liggen qua concept dan ook dicht bij elkaar: de wereld is in gevaar, en een groep jongeren zijn de enigen die de mensheid kunnen redden. Telkens wordt hiervoor het internet gebruikt, op een sciencefictionachtige wijze. Ook de hoofdpersonages doen een belletje rinkelen: waar zagen we eerder twee in karakter verschillende neefjes en een te laat komende pizzakoerier? Gelukkig is de daadwerkelijke uitwerking helemaal verschillend, en blijft het bij enkele raakvlakken. Ook het doelpubliek verschilt, waarbij Oorsprong voor iets oudere jongeren is geschreven, wat zich onmiddellijk ook vertaalt naar een meer uitgebreide verhaallijn.

Het verhaal begint met een spannend maar vaag eerste hoofdstuk, dat direct de nieuwsgierigheid prikkelt. Toch moeten we even wachten vooraleer hierop wordt verder gegaan. Er is een vrij lange opbouw waarin je als lezer de gelegenheid krijgt om de personages te leren kennen. De groep ontmoet elkaar voor het eerst in een vergaderzaal op Techcity, waar ze samen een eerste historisch getint avontuur beleven. Dit is echter nog maar een begin, een voorproefje, een spel. Wat daarna volgt, tart alle wetten van de fysica, en neemt de jongeren mee op een levensgevaarlijke reis doorheen de Griekse mythologie. Een mooie combinatie van hoogstaande IT en historische feiten en mythen.

Vanaf dan zit de spanning continu in het verhaal. De ene actie volgt op de andere, en hoewel je je af en toe afvraagt waar de verhaallijn naar toe gaat, iets dat de jongeren zelf ook ondervinden, wordt het na het einde toe duidelijker. Met een totaal onverwachte plotwending slaat de verhaallijn een geheel ander pad in dan gedacht. De auteurs hebben mij compleet weten te verrassen, heel knap! Op dat moment begreep ik ook waar de plot naartoe wou. Maar tegelijk zijn er een heleboel vragen bijgekomen, want we hebben nog maar een klein tipje van de sluier gezien. Het verhaal is duidelijk nog niet ten einde. Hoe het gaat aflopen is dus nog koffiedik kijken.

Er is duidelijk geprobeerd om de personages zo herkenbaar en divers mogelijk te maken. Al is het niet bijster origineel. De zeer slimme Sky en zijn stoerdere neef Wolf, de eco girl Aurora, de stoere bolster met een klein hartje Harper, de onzekere Florence, de instagramverslaafde Phoebe en de stuntelige pizzakoerier Charlie. En daar blijft het ook wat bij, je mist de echte diepgang in de personages. Daardoor is het moeilijk om je volledig in hen in te leven, het blijft te oppervlakkig. Al zie je hen gaandeweg wel groeien van individuen naar een echte hechte groep.

Ria Maes en Aron Wade hebben een erg vlotte en toegankelijke schrijfstijl. Dat maakt dat het verhaal leest als een sneltrein. De taal is in begrijpelijke bewoording neergeschreven. In vergelijking met hun jeugdboek maakt Oorsprong een iets volwassenere indruk, waardoor het zeker geschikt is voor vijftienplussers. Alleen de interactie tussen de personages is in het begin wat kinderlijk, vooral met het vele bekvechten. Het is duidelijk dat de auteurs weten waarover ze schrijven, ze hebben de nodige research gedaan om de Odyssee in de verhaallijn te verwerken. Daarnaast wordt er in de verhaallijn ook ingespeeld op de huidige klimaatproblematiek.

Nadat ik Mission One had gelezen van deze auteurs, was ik erg nieuwsgierig naar hun Young Adult boek Oorsprong. In het begin vond ik dat er een aantal gelijkenissen waren met hun jeugdboek, maar gelukkig ging de verhaallijn een geheel andere kant uit. Ik vond het boek zeer vlot lezen, en het gebruik van sciencefictionachtige technieken vond ik wel interessant. De keerzijde is dat ik het daardoor niet echt realistisch vond overkomen. En lange tijd was de verhaallijn voor mij vaag en verwarrend, ik had geen idee waar het naar toe ging. Tot ik op het einde werd verrast met een geniale plottwist. Vanaf dan werd het geheel logischer. Ik blijf wel wat met een dubbel gevoel zitten door het open einde. Ik heb nog veel vragen, die pas in het vervolg zullen worden beantwoord. In elk geval ben ik héél benieuwd hoe het verhaal verder gaat, ik hoop dan ook dat het tweede boek snel zal verschijnen! De internauten: Oorsprong geef ik drie sterren.

Mission Three

Auteur:
R. Wade