Bonita Avenue

Dinsdag, 14 februari, 2023

Geschreven door: Peter Buwalda
Artikel door: Agnes Eikema

Bizar verhaal met dramatische afloop

[Recensie] Als inwoner van Enschede kon ik dit boek niet langer ontkennen en in de kast laten verstoffen. De lovende recensies over dit boek zijn niet aan te slepen en wordt door menigeen met open armen ontvangen. Het boek beschrijft een intrigerend verhaal over een bijzondere familie in Enschede. Ik heb het over Bonita Avenue van Peter Buwalda.

Obsessie
Siem Sigerius is oud judoka en rector magnificus van de Twentse universiteit. Hij woont met zijn vrouw en twee stiefdochters op een mooie woonboerderij vlakbij de campus in Enschede. Zijn dochter Joni is zijn oogappeltje; intelligent, beschaafd en mooi. Met haar vriend Aaron kan hij ook uren doorbrengen, vooral op de judomat blijken ze elkaar gevonden te hebben. Aaron is volledig geobsedeerd door Siem; zijn leven, zijn prestaties, het verleden en het heden intrigeren hem volledig. Samen met Joni bedrijft Aaron een handeltje dat het daglicht niet kan verdragen. Wanneer de boel aan het licht komt, verandert het leven van de familie Sigerius volledig.

Bonita Avenue is een boek zonder logische en herkenbare structuur. Buwalda wisselt het heden en verleden in rap tempo af en door het verhaal vanuit verschillende perspectieven te schrijven is het geen boek dat ‘eventjes’ gelezen kan worden.

Het boek begint met Aaron en de haast ongezonde drang om bij zijn schoonvader Siem in de buurt te zijn. Siem lijkt alles in de hand te hebben. Als oud judoka en topprestaties op wiskundig vlak heeft hij een aardige positie in de Nederlandse samenleving veroverd. Alles lijkt hem voor de wind te gaan. Hij woont met zijn vrouw en stiefdochters in een prachtige woonboerderij en alles verloopt soepeltjes in zijn leven.

Wanneer hij erachter komt dat zijn oogappeltje Joni niet zo braaf is dan hij had gedacht verliest hij de grond onder zijn voeten. Zijn zoon Wilbert, die hij bij zijn ex-vrouw heeft achtergelaten en altijd heeft, negeert, komt weer eens opduiken in zijn leven. Dat Wilbert niet in het mooie Enschedese plaatje pas zal niemand verrassen. Het rustige, stabiele leven van de familie Sigerius staat op losse schroeven en wankelt aan alle kanten.

Totale vernietiging
Buwalda beschrijft hoe een familie die ogenschijnlijk alles voor elkaar heeft op weg is naar totale vernietiging. Het einde wordt in het eerste hoofdstuk al bekend, maar de weg er naar toe is nog niet bewandeld en voor de lezer onbekend terrein. Het verhaal wordt op boeiende wijze geschreven en licht meerdere tipjes van de sluier op. De schaamte, het schuldgevoel, het verlies en een ieders invloed op het verloop wordt pijnlijk beschreven. Af en toe een tikkeltje ongeloofwaardig, maar dat neem ik op de koop toe.

Eén boek, zoveel verschillende meningen. Vol nieuwsgierigheid begon ik aan het boek, ik bereidde mij voor op paragrafen die zorg zouden dragen voor haarscherpe expliciete pornografische beelden in mijn hoofd. Uiteindelijk viel dit reuze mee. Na het dichtslaan van het boek had ik echter wel het gevoel iets te missen, net alsof het laatste hoofdstuk nog moest volgen. Hierdoor blijft het verhaal nog even doorsudderen in je hoofd; een bizar verhaal met dramatische afloop.

Eerder verschenen op boekenz