Break a Leg - Truth or Dance 2

Dinsdag, 20 augustus, 2019

Geschreven door: Chinouk Thijssen
Artikel door: Annelien Kruithof

Wie truth or dance nu?

Ik had het al een beetje voorspeld, ik ben razend nieuwsgierig naar het derde en laatste deel van deze serie! Thijssen heeft een originele en spannende trilogie neergezet. In deel één, Truth or Dance, wordt een goede basis neergezet en worden heel goed zaadjes geplant om personages verdacht te maken. In deel twee gaat dit eigenlijk gewoon verder.

Hoewel Nikki noodgedwongen een andere opleiding is gaan doen, zien die vier vriendinnen elkaar nog steeds vaak, ze zijn namelijk gaan samenwonen. Hoewel Nikki uit de ‘Truth or Dance’ chat is gezet, is ze er nog niet helemaal vanaf…

Thijssen introduceert een paar nieuwe personages in dit boek. Hoewel dit een mooie toevoeging is blijft niet iedereen even goed bij mij hangen. Ook lijkt de focus in dit boek wat meer te liggen op de vier vriendinnen en had ik het idee dat Raven, London, Maarten, Mei Dong en Loïs wat minder in de spotlights stonden. Is dit om wat meer verwarring te zaaien bij de lezer?

Dat doet Thijssen namelijk goed. Als lezer vraag je je constant af wie die truth or dance persoon nou eigenlijk is. Iedereen is verdacht. Zelfs de kat die steeds voorbij komt wordt verdacht… Toen ik net begon aan Break a Leg had ik iemand in het vizier. Al snel bleek dat ik fout zat, dit personage kon het helemaal niet zijn… Inmiddels gaan er verschillende theorieën door mijn hoofd. Ik ben heel erg benieuwd of ik verrast ga worden in het laatste deel!

In het allerlaatste hoofdstuk lees je, net als in het eerste deel, een stukje vanuit truth or dance. Hierin denk je dat je eindelijk iets meer te weten komt. De reden waarom ik het woord ‘denk’ gebruik is omdat ik inmiddels het gevoel heb dat Thijssen nog alle kanten op kan gaan. Niets is wat het lijkt.

Waar ik in het eerste deel wat vaker last had van overgangen in scènes, is dit in het tweede deel een stuk minder aan de orde. Het loopt wat vloeiender. Hoewel India niet meer continu flauwvalt, blijft het wat hysterisch met de hyperventilatie.

In het verhaal is de persoon truth or dance continu aanwezig, zijn het niet de berichten dan is het wel de dreiging. Deels zorgt dit voor veel spanning maar aan de andere kant is het ook een gevaar om de snaar constant gespannen te houden. Er gebeuren wel ontzettend veel dingen waarbij truth or dance een vinger in de pap heeft en ik begrijp nog altijd niet waarom India en haar vriendinnen alles laten gebeuren. Helemaal als je ziet dat Thijssen niet op veilig gaat… Alles kan gebeuren. Dat laatste is trouwens wel knap. Ik kan me voorstellen dat je als schrijver sommige vreselijke gebeurtenissen niet zou willen laten gebeuren maar dit geeft wel extra spanning want alles kan met iedereen gebeuren.

Hoewel ik van mening ben dat die heftige gebeurtenissen extra spanning aan het verhaal geven, schiet je met dit tweede deel uiteindelijk bar weinig op in de zoektocht naar wie truth or dance is. Deze laatst genoemde heeft ook in dit deel ontzettend veel macht. Ik begrijp dat er gekozen is om de onthulling pas in deel drie te schrijven maar het boek was veel krachtiger geweest wanneer de vriendinnen in dit deel kans hadden gezien om op zijn minst wat terug te doen. Het personage truth or dance heeft teveel de overhand naar mijn mening. Als het de meiden nu gelukt was om in het geheim iets voor elkaar te krijgen of truth or dance ook een slag toe te brengen, dan was het meer in evenwicht geweest.

Ik ben heel erg benieuwd hoe Thijssen dit verhaal tot een eind zou brengen. Ik hoop op een knallend einde en ben benieuwd of ik ergens in de buurt ben geweest met mijn verdenkingen. Op Facebook is zelfs een groep aangemaakt om met elkaar te speculeren. Tot ik kan beginnen aan deel drie zal ik daar eens rond gaan kijken om te zien wat anderen denken. Break a Leg krijgt van mij 3 sterren.

Gegijzeld

Blindelings

Hij is van mij