Carlita meets …. Diney Costeloe

Donderdag, 7 november, 2019

Geschreven door: Diney Costeloe
Artikel door: Roelant de By

Diney Costeloe staat wereldwijd bekend om haar ontroerende romans met een historisch tintje. In december verschijnt haar nieuwe boek, De verloren vader. Naar aanleiding hiervan organiseerde uitgeverij De Fontein een event, waarbij Carlita onder het genot van een hapje en een drankje de mogelijkheid kreeg om Diney te ontmoeten en vragen aan haar te stellen.
Diney is een kleine, vriendelijke dame die er keurig verzorgd uitziet. Ze heeft oplettende ogen en is een echte verhalenvertelster. Bij haar geen kort antwoord op een vraag; ze vertelt, denkt hardop na en gaat een gesprek aan. Als eerste vertelt Diney over wat haar drijft om te schrijven. Ze vindt het interessant om te onderzoeken hoe verschillend mensen omgaan met gebeurtenissen die van grote invloed zijn op hun leven. Zij omschrijft dit als volgt: “Everybody struggles in a different way. I try to show this in my books.”

Zijn er onderwerpen waarover u bewust niet schrijft?
Nee, ik heb geen specifieke onderwerpen die taboe zijn. Wel denk ik na of iets gevolgen kan hebben en dat heeft er een keer toe geleid dat ik besloot een ander verhaal te vertellen dan ik in eerste instantie gepland had. Dat was uit bescherming voor de mensen die ermee te maken hadden. Er was ook een keer een mevrouw die mij liet weten geen boeken meer van mij te willen lezen omdat het F-woord erin voorkwam. Dat mag. Ik ga dit niet weglaten als het onderdeel is van een dialoog. Het moet wel realistisch blijven.

Wie of wat is uw inspiratie?
Ik haal inspiratie voor mijn boeken uit het hele leven. Maar voor mij persoonlijk was dat een arts die mij van kleins af aan meerdere keren opereerde vanwege een geboortevlek op mijn gezicht. Daar ben ik hem altijd dankbaar voor geweest. Sowieso vind ik artsen bewonderenswaardig. De eerste arts die een gezichtstransplantatie deed bijvoorbeeld; ongelooflijk als je in staat bent iemand een nieuw gezicht en daarmee een nieuw leven te geven.

Ik las dat uw vader uitgever was. Motiveerde hij u om schrijver te worden of wilde hij juist dat u een gewone baan zou zoeken waarbij geld te verdienen was?
Mijn vader stimuleerde mijn schrijfwerk absoluut. Maar zelf wilde ik heel graag docent worden. Dat heb ik ook jaren gedaan (parttime). Daarnaast ben ik altijd blijven schrijven. Ik begon met korte verhalen voor tijdschriften en heb ook romantische boeken geschreven onder een andere naam. Maar het echte succes begon met ‘De verloren kinderen’.

J.K. Rowling schreef haar eerste boek in een pub. Kunt u overal werken of heeft u een rustige plek nodig waar u zich kunt concentreren?
Iemand stuurde mij een keer pianomuziek toe op een cd. Ik heb gemerkt dat ik daar goed bij kan schrijven. Op een gegeven moment is de situatie zelfs ontstaan dat mijn creatieve brein ‘aan’ gaat bij het horen van deze muziek. Dus dat werkt voor mij. En als je met schrijven stopt voor de dag, moet je dat nooit doen aan het einde van een hoofdstuk. Je moet verder willen gaan. Als ik echt lekker aan het werk ben, dan merk ik niet eens dat de piano-cd opgehouden is met spelen.

Wat maakt een boek een bestseller?
Mijn boeken spelen zich vaak deels in het heden en deels in het verleden af. Dan heb je twee verhaallijnen en als er over wordt gegaan naar een andere tijd, blijf je als lezer nieuwsgierig naar hoe het gaat aflopen. Meerdere personages maken een verhaal ook interessanter. Ik weet niet altijd van tevoren hoe het boek afloopt. Soms hebben de personages andere ideeën over hoe het verder moet en dan luister ik naar ze.”

Carlita
Perfecte Buren

Een goede dochter